WE 1
2:2014 | VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING Vår mod
erna tillvaro förutsätter elektricitet. Alla prylar, som vi är så vana vid, skulle vara totalt meningslösa om det inte kommer ström när vi stoppar i kontakten i vägguttaget. När energikällor som kärnkraft och fossila bränslen har blivit allt mer ifrågasatta, så har efterfrågan på vindkraft ökat. »Ja, det har varit en boom för vindkraft de senaste åren. I Sverige kommer nog marknaden att fortsätta att öka. Dock tror jag inte att den snabba utvecklingstakten, som vi har sett den senaste tiden, kommer att hålla i sig. I branschen är vi ganska säkra på att det kommer att lugna ner sig ett tag. Framför allt beror det på att elpriserna är så låga för tillfället att de bromsar utbyggnadstakten.« Inte för mycket, inte för lite Sedan Liane Persson började jobba med vindkraft 2001 på Vestas, som är världens största leverantör av vindkraftverk, så har det varit en hisnande teknisk utveckling. Inte bara för att tornen blivit högre, utan också för hur mycket el de levererar. »Ja, maxeffekten för ett verk på den tiden låg på 700 till 900 kilowatt och rotordiametern på 50 meter. I dag finns det landbaserade verk på upp till 3,5 megawatt och rotordiameter på 130 meter. Jag minns när man trodde att vi aldrig skulle kommer över 1 megawatt på land, så ja, det har hänt åtskilligt på den tekniska sidan.« Hand i hand med de snabba tekniska framstegen, så har underhållet och därmed driftsäkerheten blivit en nyckelfråga för Arise. 20 Vindkraftsparken utanför den lilla orten Jädraås i Gävleborg är än så länge den nordligaste utposten för Arise. »Vi jobbar fokuserat med att ha ett kostnadseffektivt underhåll. Ledorden är inte för mycket, inte för lite. För vår del handlar det om att göra underhållsaktiviteter vid rätt tillfälle för just vindkraft. Det vill säga att vi ger oss upp i tornen när det blåser som minst. Under högvindssäsongen, som är från december till mars, undviker vi i mesta möjliga mån att genomföra åtgärder. Men även då blåser det mindre vissa dagar och då kan planerade åtgärder utföras.« Nära samarbete med leverantörerna Även om Arise inte har en underhållsstrategi nedskriven på papper, så finns den ändå alldeles självklart i företagets DNA-profil. »Vi vet väldigt väl vad vi behöver göra. Liane Persson säger att ett nära samarbete med leverantörerna är grundläggande för att utveckla och förfina underhållsarbetet.