WE 1
2:2014 | VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING VÄRLDSL
EDANDE Därför blev Luleå De senaste åren har intresset för drift och underhåll ökat markant. Företag efter företag upptäcker att det finns stora vinster att göra med ett genomtänkt och effektivt underhållsarbete. Ringarna på vattnet har också spridit sig till undervisnings- och forskningsvärlden. Professor Uday Kumar på Luleå Tekniska Universitet deltar i ett antal nationella och internationella forskningsprojekt, som han tror mycket på. TEXT PER ARONSSON FOTO PETER LIL JA Uday Kumar säger att förklaringen till att just Luleå blivit ett centrum för underhållsteknik är att gruvföretaget LKAB och Trafikverket har varit drivande och haft stora utvecklingsoch forskningsprojekt. »Ja, LKAB är ett lysande exempel. Inom bolaget hade de ett program som kallades för underhållslyftet. Insikten som fanns hos ledningen var att de behövde förbättra driftsäkerheten och underhållskvaliteten för att öka produktionskapaciteten i befintlig anläggning. Ett resultat av den nya strategin var att produktionskapaciteten i anrikningsverket ökade med 15 procent. I sin tur ledde detta till enorma besparingar, då bolaget inte behövde investera i ytterligare anläggningar. Det här var kring 2005 och med ett sådant positivt resultat blev det många aha-upplevelser.« Transportsektorn och hållbara transporter är något som Uday Kumar och hans forskande kolleger satsar mycket på. »Vår forskning har bidragit till att effektivisera driftsäkerheten på järnvägen, där vi idag driver ett tiotal projekt inom 26 Sverige och EU. Vi har även dragit igång, på uppdrag av Trafikverket, en ny typ av drift- och underhållsprojekt med arbetsnamnet ePilot119, där forskningsresultat inom järnvägssektorn kommer att implementeras i driften. Vi är dessutom djupt engagerade i utvecklandet av driftsäkerhet och underhållsfrågor kring JAS Gripen 39 tillsammans med Saab Support and Services.« »DET ÄR HELT AVGÖRANDE ATT HA DJUPA KUNSKAPER OM HUR SAKER OCH TING ÅLDRAS.« UDAY KUMAR Ljuset kommer från gruvan Av naturliga skäl är gruvindustrin i fokus i Norrbotten. Uday Kumar berättar att gruvingenjörer har ett talesätt som säger att med ett bra underhåll så behövs inga nya maskiner – och det i en miljö som är extremt krävande! För Uday Kumars personliga del var det ett gruvprojekt i slutet av 1980-talet, som gjorde att han bestämde sig för att specialisera sig på underhåll. »Konkret handlade det om lastmaskiner under jord och hur de bäst skulle underhållas. Med en grundlig och vetenskaplig genomgång av underhållsaktiviteterna och felorsakerna kunde man med enkla förändringar öka driftsäkerheten. Det ledde till en ökning av tillgängligheten av maskinerna från 60 till 85 procent. Dessutom gav det massor med information om vilka kunskapsluckorna var och hur de kunde täppas till.« På den vägen är det. Uday Kumar menar att det är helt avgörande att ha djupa kunskaper om hur saker och ting åldras. Med hjälp av vetenskapliga förklaringar till varför något går sönder, så blir det mycket enklare att bygga nya robusta och driftsäkra system. »Sedan tittar vi mycket på samspelet mellan människa och maskin. Att fokusera på det tekniska räcker inte. Det gäller att förstå helheten och då är det hela kedjan av händelser, inklusive