WE 1
VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING | 2:2014 människ
an, som är intressant. Bland annat därför jobbar vi med att ta fram underhållsstrategier. Det handlar om tillståndsbaserat underhåll, där vi mer och mer utvecklar den mjuka sidan. Här finns det massor att göra framöver och inte minst är det nödvändigt att allt sätts in i ett ekonomiskt perspektiv för att få acceptans hos företagsledningar och andra samhällsaktörer.« Vision som blev verklighet Uday Kumar vill att den utbildning och forskning han och kollegerna sysslar med ska fungera som ett fönster mot ny kunskap. »Det enskilda företaget vet massor om sin egen verksamhet, men ofta har ledningen ingen aning om vad som händer i andra företag och i andra delar av världen. Där kan vi bidra på ett helt unikt sätt. Får vi bara kontakt och börjar resonera och fundera, så brukar det hända saker.« När Uday Kumar och hans kolleger 2002 bestämde sig för att underhåll var något som LTU skulle satsa på, formulerade man följande vision: »Whenever you think of Research and Education in Maintenance you think of us«. Då för drygt tio år sedan var det en förhoppning – idag är det verklighet. Uday Kumar är av förståeliga skäl stolt över att Luleå Tekniska Universitet har nått en världsledande position. »Ett exempel är att vi är inblandade i åtta Uday Kumar har varit med och placerat Luleå på världskartan när det gäller forskning och utbildning inom underhållsteknik. FP7 ramprogram inom EU. Drömmen vi hade från början var att jobba med minst två projekt. Så där har vi förvånat och överträffat oss själva. Lägg därtill att vi har ett antal samarbeten med universitet i USA, England, Indien, Kina, Japan och Australien och några andra länder. Sedan ett par år tillbaka är jag själv gästprofessor vid University of Cincinnati och det är både utvecklade och hedrande.« Underhållande högskoleingenjörer Relativt nytt är den högskoleutbildning för underhållsingenjörer som LTU drog igång för två år sedan. Utbildningen är treårig och framöver kommer drygt 20 underhållsingenjörer att utexamineras varje år. »Ja, den ökade medvetenheten om att underhåll leder till säkrare och mer hållbara resultat gör att det är en utbildning som verkligen behövs.« »Det blev också alldeles nyss klart att vi ska vara med i ett stort och spännande EU-projekt om järnvägen tillsammans med Chalmers, KTH och Linköpings universitet. Det handlar om totalt 960 miljoner Euro under sex år och många industrier och länder är med. Målet är att komma till rätta med de kvalitetsproblem som järnvägen brottas med idag.« 27 FOTO LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET