WE 1
2:2014 | VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING avveckl
a och ersätta anläggningen. Huvudansvaret vilar här på anläggningsägaren och i ansvaret ingår att välja rätt typ av anläggningskoncept och tekniker, att utveckla strategin, men också att sätta de taktiska planerna för lång sikt på plats. I strategin bör ingå hur vi tar hand om externa krav, men också hur vi vill att mål och mätetal ska utvecklas över tiden, avseende till exempel kapacitet, tillgänglighet eller kostnadseffektivisering«, säger Torbjörn Ylipää. Mycket att lära från säkerhetsarbetet En liknande svår gränsdragning finns inom säkerhetsområdet. »De som arbetar med personsäkerheten Målet för allt underhållsarbete är att skapa störningsfria processer med hög driftsäkerhet och högt kvalitetsutbyte. Torbjörn Ylipää vill i samband med detta även bredda definitionen av begreppet underhåll. »Jag tycker att områden som personsäkerhet, design, funktionssäkerhet och uppgradering också borde vara en naturlig del av underhållsbegreppet. Den kunskap om underhåll som finns i organisationen är användbar även vid design av nya maskiner och produktionssystem. Det är vid designtillfället som du egentligen har störst möjlighet att påverka, innan maskinerna byggs och upphandlas.« Förbättringsarbete och modifieringar har traditionellt heller inte ansetts vara en del av underhållsbegreppet. »Ofta är det underhållsorganisationen som har erfarenheten och idéerna och som utför dessa uppgifter med hjälp av proaktiva åtgärder. Förbättringsarbete bör vara allas ansvar och det är därför nödvändigt att man är överens om uppdraget för underhållsavdelningen, så att denna kan utveckla det interna arbetet och ge bästa service till kunderna inom produktionen«, säger Torbjörn Ylipää. 8 »MED ETT LIVSCYKELPERSPEKTIV TAR VI HAND OM HUR VI SKA DRIVA, UTVECKLA OCH SLUTLIGEN AVVECKLA OCH ERSÄTTA ANLÄGGNINGEN« TORBJÖRN YLIPÄÄ Livscykelperspektiv Underhållsfrågorna får också en ny dimension genom att hållbarhetsaspekterna har fått en ökad betydelse parallellt med att investeringar i ny teknik blir allt kostsammare med längre återbetalningstider som följd. Hänsyn till förlängning av livstid smyger sig in som aldrig förr i beslutsprocesserna och underhållsstrategierna. »Med ett livscykelperspektiv tar vi hand om hur vi ska driva, utveckla och slutligen är idag skilda från underhåll och driftsäkerhet. Här har jag sett att det finns mycket att lära från de olika disciplinerna. På säkerhetssidan har de stor erfarenhet och är duktiga på att identifiera säkerhetsproblem och därifrån försöka införa barriärer och motåtgärder. De använder en mängd verktyg, som vi hittills inte har använt inom underhåll, men som vi mycket väl skulle kunna använda. På samma sätt som de arbetar med begreppet säkerhetskultur, kanske även vi skulle behöva formulera och problematisera begreppen underhållskultur och driftsäkerhetskultur«, säger Torbjörn Ylipää och fortsätter: »Precis som på säkerhetssidan vill vi också gärna tala om proaktivt underhåll - försöka upptäcka riskerna innan maskinerna stannar. Så fort det sker en avvikelse från normala förhållanden, som till exempel smuts i elskåpen, så ska det vara ett tillbud som anmäls precis som på säkerhetssidan. Kan vi plocka bort alla tillbud, då tar vi också bort felen. Och kan vi minska fel och störningar i produktionen, så ökar vi både tillgängligheten och säkerheten. Många fel uppstår när vi försöker ta genvägar. En överväldigande del av de olyckor som sker inom industrin har sina orsaker i dåligt underhåll.« Förbättringspotentialer Underhållet påverkas av många olika funktioner inom företagen, inte minst hur upphandlingen sker av maskiner, hjälpme