Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER • NR 12 • VECK
A 12 • TISDAG 21 MARS • 2023 • ÅRG 28 BILAGA I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 21 MARS 2023 TEMA BIL & MOTOR 27 3 Foto: Pixabay Elbil ofta billigare trots höga elpriser E lbil eller inte, det är frågan. Många som går i tankarna på att skaffa en ny bil funderar på elbilarna. Är det värt det, nu när elpriserna rusat? I november i fjol avskaffade dessutom regeringen den bonus man fick på 70 000 kronor när man köpte en ny elbil. Nu har forskare vid Högskolan i Gävle tagit fram en räknemodell som visar att elbilarna ändå oftast blir billigare än de bensindrivna alternativen. I ett pressmeddelande från högskolan står det att i samband med att regeringen slopade miljöbilspremien sänkte Tesla priserna på upp till 130 000 kronor på sina bilar. – Man får inte stirra sig blind på inköpspriset om man ska köpa ny bil. De flesta äger en bil i minst tre år, och tittar man på ekonomin för ägandet av en bil är totalkostnaden det viktigaste, säger Peder Zandén Kjellén, doktorand i miljövetenskap vid Högskolan i Gävle, i pressmeddelandet. Zandén Kjellén står bakom den räknemodell som används för att slå fast att elbilarna är billigare. Denna modell räknar in En ny räknemodell som forskare tagit fram visar att elbilar oftast blir billigare än bensindrivna bilar. Detta trots att mijlöbilspremien är slopad och rekordhöga elpriser. körstecka per år, bilens andrahandsvärde och kostnader för skatter. Det går också att skriva in inköpspris. Räknemodellen tar hänsyn till att elpriserna blivit högre och att bonusen tagits bort. Att elpriserna stigit har inte så stor inverkan på den totala kostnaden för en elbil då 90 procent av laddningen av bilen sker på natten. Om nätterna är elpriserna generellt lägre. – De flesta som har elbil bor i hus där de har möjlighet att ladda när det är billigast. I vissa perioder har elpriset varit väldigt högt, men slår man ut det på ett år och undviker de dyraste timmarna blir elkostnaden inte så mycket högre än tidigare år, säger han. Frågan om vad som blir billigast av eleller bensindriven bil beror i nuläget på vilka bilmodeller man jämför. Jämför man exempelvis nya Volvo S90 (bensinmotor) med Tesla model 3 (två bilar i jämförbar storlek) blir Teslan billigare om man slår ut det på tre år (räknat på 1500 mils körsträcka, 18,90 kr literpris för bensin och 1,90 kr/kWh i elpris). Jämför man däremot Kia e-Niro Advance, som är en billigare elbil än Tesla, med en bensindriven Nissan Qashqai i motsvarande segment så hamnar bensinvarianten klart lägre i totalkostnad över tre år. Oavsett pris så är vinsten för miljön och klimatet störst när man väljer elbil. – Jämför man koldioxidutsläpp är elbilen ett klart bättre val, om man har behovet att äga en bil. Det är viktigt att titta på hela livscykeln även när det gäller miljöaspekten. Biltillverkning kräver mycket energi och genererar mycket utsläpp, så fundera en gång extra innan du köper en ny bil, säger Peder Zandén Kjellén. Lina Abrahamsson Peder Zandén Kjellén, doktorand i miljövetenskap, Högskolan i Gävle. Foto: anna Sällberg