Lokaltidningen Kanalen 1
28 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER • NR 12 • V
ECKA 12 • TISDAG 21 MARS • 2023 • ÅRG 28TEMA BIL & MOTOR BILAGA I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 21 MARS 2023 nyheter &trender Experten: Knepen för en lyckad semester med elbil 4 Allt fler väljer elbilen på semesterresan - ett både behagligt och miljövänligt sätt att resa på. Och med lite smart planering kan man slippa såväl räckviddsångest som laddstress. Det här är elbilsexperten Erik Naesséns bästa tips för en lyckad semester med elbil. A Du kanske tittar på energimärkningen när det ska införskaffas nya vitvaror eller elektronikapparater? Nu har Mobility Sweden lanserat en energimärkning som gäller för fordon. Detta för att göra det lättare för konsumenterna att se en bils bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. För att göra det enklare för de som tittar på ny bil att förstå hur mycket bilen belastar miljön har en ny energimärkning tagits fram. Märkningen består av en etikett med färgkoder, från grönt till rött. Denna märkning är lik de som idag finns på vitvaror och elektroniska apparater. llt fler kör elbil till vardags. Men fungerar det att ta elbilen även när man ska bila långa sträckor genom Sverige eller bör man välja bensindriven bil vid de tillfällena? – Elbilen fungerar utmärkt även för de långa bilresorna, Förutsatt att du planerar din resa kan den till och med bli ännu skönare än om du kört en bensinbil. Elbilen är tyst och behaglig att köra och du kan med fördel välja de långsammare småvägarna, som kräver lugnare tempo. Då räcker nämligen batteriet längre och du får en trevligare färd på köpet. säger elbilsexperten Erik Naessèn. Den största tveksamheten för oerfarna elbilsförare handlar oftast om räckvidd och möjligheten att ladda, menar Erik Naessèn. Och visst är det faktorer att ta hänsyn till. – Det är bra om man inte har alltför långa etapper som ambition och det är viktigt att förstå att det kan vara svårt att gasa på om marginalerna är små till en färjeincheckning till exempel. Faktorer som kraftig motvind eller regn äter snabbt upp el, säger Erik Naessèn. Tyvärr finns heller inga powerbanks som man kan ta med sig utifall att man gör en missbedömning. Men inte ens ett urladdat batteri avskräcker Erik Naessèn från att ta elbilen långa sträckor. – Jag har aldrig kört helt slut på el, man lär sig ju var gränserna går. Men om det skulle hända löser det sig. Det är inte värre än när man får punktering. Anna Holmquist/GAZZINE Ny energimärkning av bilar Via energimärkningen kan man få reda på ett fordons förbrukning och utsläpp. Fordonen klassas på en skala från A till M där A är bäst och M sämst. Fordonens koldioxidutsläpp mäts i gram per kilometer enligt en standardtestning vid blandad körning i enlighet med EU-regelverk. Det är bara bilar med noll gram koldioxidutsläpp som kan få A - elbilar alltså. En bil som har ett M på sig släpper ut mer än 255 gram per kilometer. Det är fordonsbranchen själva som tagit initiativ till denna energimärkning. Märkningen började gälla den 1 mars i år och det är återförsäljarna som är ansvariga för att märkningen utförs. – Den här nya energimärkningen är ett bra exempel på när branschen går före lagstiftarna och förser konsumenterna med information om förbrukning och utsläpp. På så vis kan de göra klimatsmarta val när de exempelvis ska köpa en ny personbil, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på Mobility Sweden. Lina Abrahamsson Så här ser den nya energimärkningen ut, där A är bäst och M är sämst. Bild: MoBility Sweden BIL