Lokaltidningen Kanalen 1
36 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER • NR 12 • V
ECKA 12 • TISDAG 21 MARS • 2023 • ÅRG 28TEMA BIL & MOTOR BILAGA I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 21 MARS 2023 nyheter &trender Lastbilschauffören: Visa respekt för bästa Irriterande stoppklossar och farliga miljöbovar. Ja, det är väl den gängse bilden av den tunga trafiken ute på våra vägar. Men vad säger lastbilschaufförerna själva? Och hur kan vi få ett bättre och säkrare trafikklimat? Stefan Espersson, vd för Esperssons Åkeri och med många år bakom lastbilsratten, ger nya, tänkvärda perspektiv. H an har kört lastbil i över 40 år i både Sverige och utomlands. Sedan krigets utbrott har han transporterat hjälpsändningar till Ukraina ett flertal gånger och årligen kör han julklappar till barnsjukhus i Litauen. Här hemma i Sverige handlar det ofta om livsmedelstransporter till exempelvis dagligvaruhandeln. Men trots dessa behjärtansvärda körningar känner han sig ofta som Svarte Petter ute på vägarna. Vilka är bilisternas värsta beteenden i trafiken? – Det är allt ifrån att de pekar finger eller tutar irriterat till att de gör plötsliga och farliga utkörningar. Ju tätare trafiken är desto oftare händer det. Hur påverkas du själv av bilisternas bemötanden? – Som tur är inte särskilt mycket, eftersom jag är en väldigt lugn person. Men jag vet att många av mina kollegor blir väldigt stressade, så det är ju en säkerhetsrisk. Har du varit med om något farligt, orsakat av bilisterna? – Nej, just för att jag är så lugn, tror jag. Men visst tänker jag ofta ”skärp er, bilister!” Kan du ha någon förståelse för bilisternas syn på de tunga fordonen? – Ja, jag kan förstå om man blir irriterad över om en lastbil kör om en annan lastbil i ungefär samma hastighet. Det tycker jag är onödigt. Bättre då om man skapar lite avstånd till framförvarande fordon, i fall det är lite mer varierad sikt man vill åt efter många mil bakom en kollega. Beter sig bilister olika i Sverige och utomlands, utifrån dina erfarenheter? – Nej, det är nog ungefär detsamma. Fast villkoren är olika. Vi har fortfarande lite färre lastbilar i Sverige jämfört med nere i Europa, eftersom vi vanligtvis kör större gods här (för att vi har större bilar). Så vi kanske trots allt inte är ett lika stort irrita12 tionsmoment i Sverige som i många andra länder. Vägstandarden däremot är bättre utomlands, nog mest för att de har fler betalvägar som finansierar underhållet. Hur ska vi då få ett bättre trafikklimat på vägarna med ökad förståelse för varandra? – Mycket handlar om att få upp ögonen på folk för vad den tunga trafiken faktiskt gör där ute, att vi gör samhällsnytta! Vi fraktar ju mycket av det som människor konsumerar och behöver. Om det inte vore för oss så skulle det exempelvis inte finnas särskilt mycket livsmedel i butikerna. Men ett argument från bilisterna är miljöaspekten med tåg som alternativ istället. Vad är din kommentar till det? Tips inför sommardäckbytet Från den 31 mars får du byta till sommardäck och från 15 mars är det förbjudet att köra med dubbdäck. Vi har listat en rad punkter som kan vara bra att tänka på inför däckbytet. Den 15 april ska dubbdäcken bytas mot sommardäck, så länge det inte råder vinterväglag. Det är olagligt att köra med dubbdäck efter datumet, förutsatt att sommarväglag råder, och trotsar man detta riskerar man att få böter på upp till 1 000 kronor. Många har sina däck på däckhotell och lämnar in bilen för däckbyte. Gör man däckbytet själv finns en del punkter som kan vara bra att tänka på, och extra viktigt är det att dra fast hjulbultarna ordentligt. Skulle ett däck lossna i hög fart kan det vara förenat med livsfara. LA Vissa vill byta sina däck själva medan andra lämnar in sin bil till en verkstad. Foto: Freepik Checklista vid däckbyte: Kontrollera däckens mönsterdjup. Sommardäck ska ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup men 3 millimeter rekommenderas. Kolla även däckens hälsa utifrån synliga skador och torrsprickor. Placera de bästa däcken du har bak, oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil. Då minskar risken för sladd vid inbromsning och svängar. Kontrollera däckens lufttryck. Detta påverkar både bränsleförbrukning och däckens livslängd. Efterdra hjulbultarna efter några mils körning efter ett däckbyte. Använd ett fälgkors eller en momentnyckel. Förvara däcken som inte sitter på bilen på en plats utan hög värme och solljus. Källa: Trygg-Hansa MOTOR