Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER • NR 12 • VECK
A 12 • TISDAG 21 MARS • 2023 • ÅRG 28 BILAGA I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 21 MARS 2023 TEMA BIL & MOTOR 39 15 Två män besiktigar en bil år 1965. Besiktningen i praktiken nu och då skiljer sig inte så mycket åt. Det är i princip samma saker som kontrolleras – bromsar, driv-/belysningssystem med mera. Infälld bild: Bilprovningens tekniker gör en delkontroll av ett fordon 2023. Foto: Örebro Kuriren Snart 60 år av obligatorisk bilbesiktning Kort fakta: 1989 - Skärpta avgasreningskrav, Det var mellan 1950- och 60-talet som personbilarna blev ett vanligt inslag hos de svenska hushållen. Först år 1965 blev det obligatoriskt att besiktiga sin bil och 2010 försvann monopolet på besiktningsstationerna. Per-Anders Blommefors. D et har inte alltid varit självklart att man behövt besiktiga sin bil. Riksdagen och regeringen grundade Bilprovningen år 1963 då man såg att det fanns problem med olyckor som skett på grund av brister i bilarna i trafiken. Man startade upp provverksamheter på sju orter, bland annat Stockholm, Arvika och Söderhamn. Enligt Bilprovningens hemsida utökades antalet besiktningsstationer till 108 stycken under 1964 och ett år senare blev det obligatoriskt att besiktiga sin bil. I och med införandet av den obligatoriska besiktningen märktes snabbt en förbättring i olycksstatistiken. Svensk Bilprovning hade monopol på bilbesiktning i landet fram till år 2010. Nu finns en rad aktörer som erbjuder bilbesiktning i Sverige. Per-Anders Blommefors har arbetat på Bilprovningen sedan 1987. Hans känsla är att bilar rostade mer i början av hans karriär. praktiken inte skiljer sig så mycket om man jämför dagens arbete jämfört med då han började. – Vi kollar i princip samma saker – bromsar, driv-/belysningssystem och så vidare. Bilarna har dock utvecklats genomåren, till exempel mer elektronik, tuffare avgaskrav mm. Svensk bilprovnings station i Tierp var år 1969 den mest moderna i Sverige och kunde besiktiga upp till 70 fordon per dag. – Det var vanligare med rost på exempelvis bromsrör och karosseriet, rostskydd och material har utvecklats under åren nu ser man det mer sällan eller på betydligt äldre bilar, säger Per-Anders. Per-Anders berättar att besiktningen i Nu när elbilar blir allt vanligare kan frågorna kring hur man ska tänka kring begagnade elbilar och hur länge ett batteri håller komma tätare. Per-Anders säger att moderna bilar är mer inklädda och att elbilar kräver bland annat att man är lite mer vaksam vid lyftning då de vanligtvis har batteripack undertill. – Vi följer Transportstyrelsens regler vid kontrollbesiktningen, vilka bygger på Europadirektiv, utveckling om särskilda kontroller på elbilar pågår inom EU. Fram till dess nya regelverk är på plats tillämpar vi nuvarande regelverk för att genomföra besiktningar, avslutar PerAnders. Lina Abrahamsson i praktiken krav på katalysator. 1993 - Den 5 oktober utförs den 100 miljonte kontrollbesiktningen sedan starten den 1 juli 1964. 1997 - Krav på varningstriangel i bilen. Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar som är 30 år eller äldre. Bilar som är 30 år är befriade från fordonsskatt medan bilar som är 50 år eller äldre kan befrias från kontrollbesiktning. En ny bil ska besiktas första gången senast tre år efter den månad då bilen första gången togs i bruk. Andra gången senast två år efter den månad då föregående besiktning gjordes. Därefter senast 14 månader efter den månad då föregående besiktning gjordes. Topplista, typ av anmärkning vid kontrollbesiktningar i Sverige under 2018: 1. Positionslykta, 266 597 st 2. Strålkastare halvljus, 253 854 st 3. Parkeringsbroms bromsverkan, 138 522 st 4. Spindelled, 100 462 st 5. Skyltlykta, 85 588 st Källa: Transportstyrelsen Foto: bilprovningen Foto: Hans Wandér, arbetarbladet tierp Foto: oloF Holdar