Lokaltidningen Kanalen 1
8 samhälle &politik LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTE
RÅKER • NR 12 • VECKA 12 • TISDAG 21 MARS • 2023 • ÅRG 28 DITT ÖSTERÅKER #2 MARS 2023 Det är viktigt för mig att det går bra för dig Ömsesidig tillit mellan elever och skolpersonal är en viktig grundsten i elevhälsans arbete. Målet är att alla elever ska känna att det är självklart att stöd och hjälp fi nns att vid behov. SAMTAL PÅGÅR OM PSYKISK HÄLSA MED ÖSTERÅKERS ELEVER Elevhälsan i Österåker - från akuta insatser till förebyggande arbete I Österåkers kommun arbetar vi för en likvärdig skola. För elevhälsan har det varit en spännande resa som gått från akuta stödinsatser för specifi ka elever, till ett hälsofrämjande och förebyggande arbete i ett tidigt skede för alla elever. I Österåkers kommun finns ett elevhälsoteam på varje kommunal grundskola. Teamet arbetar för att alla elever ska må bra från förskolan hela vägen upp till gymnasiet. – I april 2018 fick jag i uppdrag att ta fram en central elevhälsa för att samordna skolornas enskilda elevhälsoarbete. Tidigt införde vi ett forum då de olika professionerna inom elevhälsan till exempel skolkuratorerna, kunde träffas regelbundet för att byta erfarenheter med varandra. Då började det hända spännande saker, berättar Henrik Kempe, elevhälsochef i Österåkers kommun. SAMARBETE MELLAN ELEVHÄLSOTEAMEN Genom att samarbeta har elevhälsoteamen på de kommunala skolorna utvecklats mycket de senaste åren, vilket har bidragit till en förflyttning för hela verksamheten. Tidigare låg fokus på enstaka elever och insatser i akuta skeden där snabbt stöd behövdes. Nu har elevhälsoteamen möjlighet att höja blicken och fundera kring vilket hälsofrämjande och förebyggande arbete som kan införas för att undvika de akuta situationerna. FÖREBYGGANDE INSATSER TIDIGT Samarbetet mellan skolorna ger alla elevhälsoteamen bästa möjliga förutsättning för att hjälpa eleverna i ett tidigt skede. Det kan till exempel handla om att förebygga frånvaro, främja en hälsosam livsstil med goda matvanor eller att stärka elevers psykiska hälsa genom att jobba med respekt och självrespekt. EN LIKVÄRDIG ELEVHÄLSA Sedan iden centrala elevhälsan infördes har även fler professioner tillkommit i teamen. – Tack vare ett systematiskt arbete över tid har vi uppnått en likvärdighet för elevhälsan ute på skolorna, både vad det gäller tillgång till exempelvis skolsköterska, skolkurator och skolpsykolog men också kring rutiner och arbetssätt, säger Henrik Kempe. ELEVHÄLSANS TEAM PÅ VARJE KOMMUNAL SKOLA Skolläkare Skolsköterska Skolkurator Skolpsykolog Speciallärare / specialpedagog Studie- och yrkesvägledare Rektor / biträdande rektor ELEVHÄLSAN I ÖSTERÅKER ARBETAR FÖR AT T • främja elevernas lärande, utveckling och hälsa • förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter • främja en hälsosam livsstil, goda matvanor och rörelse • bidra till att varje elev ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål • bidra med åtgärder och anpassningar för varje elev som är i behov av särskilt stöd. Nu har vi kommit igång med det hälsofrämjande programmet Youth Aware of Mental Health (YAM) ute i skolorna. Syftet är att förbättra den psykiska hälsan bland unga. YAM ger elever i årskurs 8 möjlighet att träna på att prata och uttrycka känslor kopplade till sitt mående. – Tillsammans med eleverna genomför vi dilemmaövningar och rollspel som möjliggör samtal om svåra och tunga känslor och situationer på ett lekfullt sätt. Vi pratar om vikten av att ha någon vuxen att vända sig till vid behov. Dessutom går vi igenom vilka eleverna kan vända sig till om de själva eller en kompis mår dåligt, berättar Daniela Balladares, trygghetssamordnare i Österåkers kommun. Tillsammans med Mats Övergaard ansvarar Daniella Balladares för att implementera YAM i kommunen, utbilda instruktörer, planera och se till att alla skolor får ta del av YAM. Målet är att alla elever i kommunens årskurs 8 ska få YAM till sin skola, oavsett det är en kommunal skola eller friskola. – I dagsläget är vi totalt sju YAM-instruktörer. Vi har genomfört samtal med elever i fyra skolor och fl er skolbesök är inplanerade under våren, säger Mats Övergaard. Yam startade i oktober 2022 och leds av den centrala elevhälsan och kommunens trygghetssamordnare i samverkan med Karolinska institutet. ATT MÖTA OLIKHETER I FÖRSKOLA OCH SKOLA Skollagen slår fast att alla elever har rätt till en likvärdig utbildning. Genom att göra lärmiljön tillgänglig, skapa förutsättningar för delaktighet och ha ett inkluderande arbetssätt där olikheter tillåts vara en tillgång, skapar förutsättningar för likvärdig utbildning. Pedagogcentrum erbjuder stöd och rådgivning till rektorer samt elevhälsopersonal i detta arbete enligt modellen Att möta olikheter. Pedagogcentrum har i samarbete med centrala elevhälsan och Specialpedagogiska skolmyndigheten, fortbildat elevhälsoteamen på alla kommunala skolor i Österåker för att höja kompetensen ytterligare. – Nu har elevhälsan fått medel från Specialpedagogiska skolmyndigheten för att fortsätta att utveckla elevhälsoarbetet på skolorna. Det arbetet sker i utvecklingsdialog med skolornas elevhälsoteam, säger Henrik Kempe. STÖD FÖR DIG SOM FÖRÄLDER Många föräldrar kan känna igen sig i att relationen med barnen sätts på prov i olika vardagssituationer. I perioder då det känns utmanande kan det vara bra att få stöd i föräldraskapet. Österåkers kommun erbjuder kurserna ABC (Alla barn i centrum) och KOMET (Kommunikationsmetod) för att ge stöd till dig som förälder i ditt föräldraskap. Kurserna hjälper dig att handskas bättre med olika vardagssituationer, vilket stärker relationen med barnet. ABC-kursen fokuserar på att främja barnens utveckling och fi nns i tre versioner som är anpassade efter åldern på ditt barn, från 0 och upp till 18 års ålder. KOMET riktar sig till dig med barn i ålder 3–11 år och som ofta har konfl ikter med barnet. Läs mer om våra föräldrastödskurser på vår webbplats österåker.se/föräldrastödsprogram. Kommunfullmäkti eg s sammanträde den 13 mars ställdes in på grund av få ärenden. N. Nästa sammanträde äger rum den 24 april kl klockan 1 .3n 18 0 i kommunfu mäkti eg salen i Alceahuset. Du hittar samtliga kallelser, handlingar och protokoll på österåker.se ommunfu mäktige. ll /k ll »Trygghet under uppväxten är en grogrund för psykiskt välbefi nnande. Om denna insats och utbildning ger verktyg, trygghet och hjälper en enda elev att må bra är det i sig en stor vinst. « HENRIK KEMPE, ELEVHÄLSOCHEF I ÖSTERÅKERS KOMMUN. Poddtips! Lyssna till när Henrik Kempe berä ar om Österåkers elevhälsa i podden Lika värde. Du hi ar poddavsni et på spsm.se, Spotify eller genom a scanna qr-koden. ILLUSTRATION: LINNEA BLIXT H e n r i k K e m p e CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC