Byggaren 1
Trafic, här i ny 125 kW/170 hk-versionen med ny a
utomatlåda. Blygsam uppdatering i fronten och oförändrat skåp. Vi föredrar den mattsvarta plaststötfångaren på billigare Base Line framför den lackade på Nordic Line. Lättmetallfälgarna är tillval. Byggarens provexemplar var tillvalsklätt med plywood på golvet och tunna laminatskivor på väggar och tak. Hjulhusen är plastinklädda liksom dörrarnas nedersidor. Lastsäkringsöglor är monterade på golvet, i midjehöjd och upp mot taket mitt i bilen. Bra innerbelysning av led-typ. Bakdörrarna låser inte i 180 graders öppning, varför de lätt blåser igen. Trafic är trevlig på vägen med hög komfort och väl avstämd fjädring/dämpning såväl tom som med last. Den klarar sin maxlast på ett ton, dock med fördröjning i reaktionerna på rattutslag. ABS-bromsar, antispinn samt lastkännande antisladd tar över när man närmar sig säkerhetsgränsen. Framhjulen spinner lätt loss i uppförslut, på grusväg och i halka innan antispinnsystemet tar över. Backstarthjälp och släpvagnsstabilisering är standard. Den nya 2,0-litersmotorn går utmärkt att köra med maxlastad bil även vid lågt varv på hög växel och automatlådan tar mjukt hand om växlingarna. Ljudnivån är förhållandevis låg. Vägljudet dominerar. Vid 110 km/tim och ca 2 100 varv på Vårt provexemplar var klätt med trägolv. Lastluckan till höger i mellanväggen tillåter last under passagerarsoffan. Gott om öglor att surra i. Bakdörrarna låser inte i 180 graders öppning. Skjutdörren på höger sida sväljer en europapall. sexan mätte vi upp 68 decibel på grov asfalt och 67 decibel på femman och fyran. Vid 70 km/tim segade vi oss fram på sexan vid cirka 1 100 varv och 62 decibel, samma på femman och på fyran. Bränsleförbrukningen är låg. Vår provsträcka, innefattande alla tillåtna hastigheter samt flertalet start- och stopp och med 1 000 kg i skåpet, slutade på låga 7,7 l/100 km. º Renault Trafic Base Line L2H1 170 hk automat En komfortabel och funktionell förarmiljö. Krockkuddar och sidokrokkgardiner även på passagerarsidan. PLUS & MINUS + Motor med hög körbarhet + Låg bränsleförbrukning + Komfortabel förarmiljö + Bra säkerhet i hytten + Bra förvaringsutrymmen i hytten + Bred sidolastdörr + Hög släpvagnsvikt + Omfattande tillvalsutbud Pris, inkl. moms: 368 750 kr. (Byggarens provbil 415 150 kr). Fordonsskatt: 8 121 kr. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Rost, 12 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej. Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 16 vent. 2 överliggande kamaxlar. 1 997 cm3. Turbo med variabel geometri. Partikelfilter. Max effekt, 125 kW/170 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment, 380 Nm vid 1 500 v/min. Miljö: Euro 6d-temp. Koldioxidutsläpp, Testcykel NEDC, 156 g/km. Testcykel WLTP, 196 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel NEDC. Blandad körning, 5,9 l/100 km. Landsvägskörning, 5,5 l/100 km, Stadskörning, 6,6 l/100 km. Testcykel WLTP. Blandad körning, 7,5 l/100/km. Låg, 9,2 l/100 km. Medium 7,2 l/100 km/tim. Hög 6,4 l/100 km. Extra hög, 7,9 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 7,7 l/100 km. Bränsletank 80 liter. AdBlue-tank, 20 liter. Prestanda: 0–100 km/tim, Byggarens provbil, ca 11,5 sek. Full last, ca 15,0 sek. Toppfart, 176 km/tim. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 539,9/195,6 (228,3 med speglar)/196,7 cm. Axelavstånd, 349,8 cm. Lastvolym, 6,0 m3. Tjänstevikt/maxlast/släp, 2 039/1 011/2 000 kg. byggaren 8 2019 – Eftersatt passagerarkomfort – Ej strålkastarspolning – Digital hastighetsmätare – Bakdörrarna låser ej i 180 grader – Hylla över vindrutan saknas. – Ej stolsvärme för passagerarna – Förvaring på panelen speglas i rutan 27