Bumsen 1
D en 10 oktober 2012 samlades åtta tappra BMW klu
bbmedlemmar för att hjälpa till med en förstudie om ljuset som källa till synbarhet. Janne Zetterlund D3 hade gjort upp körschemat och Olle Ahlsén fixade testförarna. Gunnar Alfvén skötte de två filmkamerorna. Studien gick ut på att se om olika tillbehör kunde öka synbarheten, dessutom tittade vi på om det var skillnad på att köra med hel- eller halvljus. Att vi valde just denna årstid beror på att vi ville ha så många naturliga färgvariationer som möjligt i naturen. Studien genomfördes för att vi i framtiden skall kunna genomföra en fullskalig studie med professionella forskare. Visst, vi kan dra några slutsatser redan nu när vi granskat och klippt ihop c:a tre timmar film, men inget är signifikant och vetenskapligt vederlagt än. Däremot har vi fått en klar bild över hur vi skall jobba vidare. Förstudien genomfördes med sex BMW cyklar: två 1200 GS, två R 1200 R, en R 1200 RT och en1100 RS. Testerna gick ut på att i båda riktningarna köra genom den s.k. generatorkurvan efter Bogesundsvägen, utanför Vaxholm. Alla cyklar körde 14 olika prov där vi började med halvljus utan gult glas i båda riktningar, sedan körde vi samma prov med helljus tänt för att se skillnaden med att använda helljus under dagsljus. Därefter monterade vi på olika gula säkerhetsglas på cyklarna och gjorde om proceduren. Sedan var det väst på och åter samma procedur. Alla körningar filmades med en fast kamera och en rörlig. Vi genomförde även test med två MC i samma moment men med olika utrustning. Avslutningsvis monterade vi hjälmkameror på den som körde först (riktad bakåt) och den som körde sist (riktad framåt) och testförarna fick köra Bogesundsvägen åt båda hållen som en liten extrastudie. Resultatet blev faktiskt bättre än vad vi förväntat oss. Vi kan dock inte sprida några slutsatser av det material vi har på film då forskarna direkt skulle skjuta studien i sank beroende på att det går att manipulera filmat material. Däremot så har vi ju våra egna ögon att referera till även om det knappast håller i en vetenskaplig rapport. Vi är dock väldigt nöjda med dagen och fick massor av idéer och aha-upplevelser med oss hem. Dels såg vi att det plana gula glaset med Touratechs fäste syntes bättre i kurvan än det kupade som fästs med kardborrband på R 1200 GS. Vi såg även skillnad på hur de olika slipningarna på glasen som monterats på R 1200 R påverkade synbarheten. En sak var dock solklar, BMW R 1200 RT var den överlägset lättaste MC:n att upptäcka i alla prov. När vi sedan samlade samtliga körningar med respektive cykel för sig kunde vi konstatera att det var lättast att upptäcka motorcyklar med monterat gult glas samt varselvästen på och helljuset tänt. Vi konstaterade även att med enbart halvljus och ingen extrautrustning så försvann ljuset när förarna la ned i kurvan vilket inte är så konstigt då det är lyktans överkant som skall synas från mötande fordon och där skall ljuset dessutom spridas fyra grader uppåt! Detta måste vara en klar miss från lagstiftarna enligt min åsikt. De personer som skrev lagen 1978 hade litet otur när de tänkte eller så var det enkelt att ha samma regler för bil och MC, vem vet. Till deras ursäkt är det ju inte så länge sedan som de styrande i alla länder insett att halvljuset är ett bra sätt att underlätta synbarheten för olika fordon, det finns faktiskt än i dag länder som inte har lag på att använda halvljus under färd i dagsljus. Självklart kan varken du som läser detta eller vi dra några större slutsatser av vår lilla förstudie. Dels är det bara BMW cyklar och inga andra märken som ingår i studien. Vi fick dock besök av några andra MC märken som ställde upp och lät oss filma deras körningar, vi filmade dock endast de med halvljus. Vi kan därför konstatera att det finns otroligt mycket att forska på när det gäller ljus på motorcyklar utan att nämna något MC märke. Några råd kan vi dock ge! Varselgul väst gör att du i de flesta situationer är lättare att upptäcka. Med helljus tänt syns du sämre i kurviga partier och från sidan. Med gult säkerhetsglas kommer du att vara lättare att upptäcka. Det finns självklart andra hjälpmedel som extra positionsljus och gul hjälm som påverkar din synbarhet. Janne Zetterlund ML 2658797 DO distrikt 3 Förstudie om lysets inverkan på synbarheten 18 BUMSEN 1 – 2013