Bumsen 1
Färjan över Megellans Sund. Gruppfoto, framför de
n klassiska skylten. ”End of the World”. turister i bussar än den som gick sydväst om Ushuaia. Dagens etapp fortsätter nu mot Rio Grande som av Argentina räknas som ett “taxfree”-område. Där finns även en militärbas som hade stor betydelse under Falklandskriget 1982. Tisdagen den 6 mars blir resans sista dag på våra underbara BMW-hojar. Det är 43 jobbiga mil som ligger framför oss. Jobbiga därför att vi har en kraftig vind, 10-15 m/s, hela dagen, skiftande från rätt i vänstersidan och till snett in från höger. Som om inte detta räckte får jag punka på bakhjulet när det bara är tre mil kvar av all grusvägskörning. Tack och lov för BMW:s däcktryckskontroll. Jag får först en gul blinkande triangel, efter bara en kort stund övergår det i rött. Drar direkt ned på farten och när jag står stilla är trycket nere i 1,5 kg, minskar med c:a ett hekto var 20:e sek. Efter c:a 20 min anländer följebilen med Tomas-mek som sätter igång med att ”plugga” hålet och fylla på luft. Resten av sträckan till Punta Arenas är asfalt, det är dock jobbigt att sitta och ”stånga” huvudet mot vinden. Nackmusklerna får verkligen jobba. Framme vid färjeläget vid Magellans sund ligger färjan inne och det är bara att rulla ombord. Besättningen uppmanar oss att stå kvar och stötta våra hojar under överresan, då det kan bli litet gropigt mitt i sundet. Färjans angöring av den lilla rampen, direkt på stranden, imponerar verkligen. Detta med tanke på att skepparn har att ta hänsyn både till kraftig vind och ström i sundet. Resterande 16 mil till Punta Arenas avbryts endast av ett sent lunchstopp, och kl 18.30 tar resan slut vid MotoAventuras depå. Hojarna inspekteras av Tomas-mek och ytterligare en representant från MotoAventura. Våra stora packväskor, avsedda för flygresan, har under vår mc-resa fraktats sjövägen till depån i Punta Arenas. I taxi går färden vidare till hotellet MUNDO DREAMS, ett lyxhotell med kasino, spa och pool. På 11:e våningen finns en bar med vidunderlig utsikt över Magellans Sund. Badrummet i mitt rum ligger längst in och har ett fönster ut mot rummet. När man ligger i badkaret och vinklar jalusierna har man fri sikt ut över sundet. Flott! Torsdag morgon är vi uppe före tuppen då vårt flyg till Santiago avgår kl 05.20 och flygplatsen ligger c:a 45 minuters bussfärd utanför staden. Flygresan tar drygt tre timmar. När vi landat på Santiago Aeroporto visar det sig att man kan förvänta sig mellan 30-35° C i City. Eftersom Santiago är ökänt för smog och dålig luft kan det bli ganska tufft att vandra omkring där. Några av oss stannar därför kvar på den hyfsat “svala” flygterminalen, de tuffa lastar sig i några taxi och drar iväg mot City. Det dröjer emellertid inte mer än några timmar innan de första börjar återvända till svalkan inne i terminalen. Planet till Madrid/Frankfurt avgår “on time” och efter byte i Frankfurt landar vi på Arlanda vid tiotiden på fredagskvällen. Det är dags att ta farväl, det blir många varma kramar och hopp om att ses igen. En fantastisk upplevelse är till ända. TACK Tomas för en fint arrangerad och genomförd resa. Detta blir ett minne för livet! Deltagarna på resan: Reseledare: Tomas Ericsson från EricssonsMotorcycle Tours Bosse, Thomas, Jocke, Veine, Lelle, Kjelle, Rolf och Gunnel, Stefan och Siw, Per och Anki, Gert, Lasse, Stickan, Hasse, Conny och Björne. I följebilen: Gunnar och Tomas nr. ll samt vår mekaniker från MotoAventura. BUMSEN 1 – 2013 33