Bumsen 1
polisen rycka in, var hans självklara förklaring
till sin jakt på den förarlösa sidvagnen. Snabb uppfattnings- och reaktionsförmåga måste man ju säga, vad vår vän inte visste var att i sidvagnen låg en Berlinkollega gömd och styrde på detta vis det till synes förarlösa ekipaget! Jublet var totalt! Resans gemensamma del avslutades med en flera timmar lång båttur på Spree runt Berlin under eftermiddagen. I det underbart vackra vädret smakade mat och öl fint uppe på däck. På kvällen drog många ut på stan och ett gäng träffades vi på en pub i Europacentret där de drack grön öl. Berliner Weiße och den gröna färgen beror på att det är smaksatt med myskmadra, en arom som ger veteölet en läskliknande smak. Gratis reparationer Tisdag förmiddag var resan slut och en del avslutade den med att göra några inköp i form av extrautrustning. De flesta hade varit nöjda med arrangemanget, vilket kostat 1 850 kronor inklusive hotell och vissa måltider. BMW-folket å sin sida var mycket smickrade över den enormt stora uppslutningen. Till och med så överförtjusta att de redan innan hade bestämt sig för att stå för alla eventuell reparationer, oavsett kostnad! Detta sade man naturligtvis inte, det har kommit fram i efterhand. En del resenärer var nog extra lyckliga över denna service. Eller vad sägs om K-ägaren som spänt fast sin tankväska så olyckligt att en elkabelhärva vid styrhuvudet bröts av. Följden blev en helt död hoj. BMWfabriken bytte ut hela den delen av elsystemet. En annan K-ägare trodde inte riktigt sina ögon när han upptäckte att hans hoj vält under natten. Detta medförde stora lackskador. När fabriken skulle byta ut de skadade delarna stämde dock inte metalliclackens färgnyans, man bytte därför ut alla lackade delar på hojen! Den killen har skickat ett stort tackbrev till Berlinfabriken. Själva avslutade vi med att köra vilse på vägen ut från Berlin, då fick vi plötsligt syn på en tysk boxerägare. Han visade oss villigt till rätt påfart men stannade i ett öde skogsområde innan vi var där. Helt uppenbart var vi i det tidigare gränsområdet mellan Öst- och Västberlin, man kunde tydligt se rester av taggtråd och betongmuren. Han kom fram till oss och sade: – Exakt där borta vid trädet hoppade jag över och flydde till väst för tjugo år sedan. Det var dessutom mitt på ljusa dagen, när de minst trodde att någon skulle göra det! 46 BUMSEN 1 – 2013 Eivor och Lennart Igglund tittar nyfiket på presenten de erhållit för initiativtagande till och organiserande av denna resa. Föraren av denna K 100 RS ser väl misstänkt nyekiperad ut? Så här många svenskregistrerade BMW-motorcyklar har aldrig parkerats på BMW:s fabriksområde i Spandau/Berlin. Under båtfärden på Spree avnjöt Clas Rosenbaum, Torbjörn Ström, Håkan Björsby och undertecknad många öl i det vackra varma vädret.