Nöjesnytt Jönköping 1
Varje månad presenterar vi en Jönköpingsprofil me
d det där lilla extra. Denna gång handlar det om Martina Andersson, eventkoordinatorn som ska se till att Jönköping blir så mycket bättre mitt i city. MARTINA ANDERSSON Ä ntligen är hon på rätt plats. Men det tog lite tid, två praktikperioder för att vara exakt, innan Martina Andersson nu får vara med i arbetet att utveckla Jönköping till en ännu bättre stad – och samtidigt få utlopp för all sin kreativitet: – Jag läste sälj- och marknadsföring i Göteborg och valde att lägga bägge mina praktikperioder hos Jönköping City. Och nu är jag här som eventkoordinator, säger hon med ett skratt. Eventkoordinator är en krånglig titel, men Martina förklarar: – Alla städer behöver attraktiva stadskärnor där det finns aktiviteter och möjligheter som tilltalar både de som bor där och de som är på besök. Och någon måste projektleda och samordna för att se till att det händer saker som gör att staden fortsätter att utvecklas. För Jönköping växer och förändras - och det snabbt. För att skapa de bästa förutsättningarna för ett växande Jönköping bildade därför kommunen, fastighetsägarna och handeln för ett antal år sedan ett gemensamt bolag som skulle trygga utvecklingen. Det är det som är Jönköping City och det är där som Martina arbetar sedan drygt en månad. – Jag kände redan under praktiken här att det här var ett jobb för mig. Jag gillar Jönköping, jag gillar hur staden förändras och jag får en chans att utnyttja min kreativa sida och driva genom saker från idé till verklighet. Och så känner hon ju Jönköping utan och innan: – Fast jag flyttade inte in till själva staden förrän jag började i gymnasiet. Jag är född och uppvuxen i Gränna, som visserligen tillhör Jönköping, men som ligger en bit ifrån det som är Martinas nya arbetsområde - citykärnan. – Men vi var ju ofta inne i staden under uppväxten, så det kändes ju helt naturligt att flytta hit när jag blev lite äldre, det var ju Jönköping som var ”sta’n”. Kärleken till staden höll i sig även under studieåren i Göteborg: – Jag har alltid tyckt att vi har en vacker och skön stad med allt vatten runt omkring och närheten till allt. Inte minst märker man ju det när man pratar med besökare från andra håll som alla tycker att staden och läget är fantastiskt. – Hittills har jag inte hunnit upptäcka någon annan stad som kan mäta sig med Jönköping. Fast hon medger att hon trivs i Spanien också, fast då är det mer traditionellt byliv i föräldrarnas hus på Mallorca som gäller. Men när det gäller stadsliv är det inget som slår hemmaplan. – Jag kommer faktiskt inte på några nackdelar med Jönköping, det är lätt att ta sig till staden och även mellan de två stadskärnorna Öster och Väster. Enda nackdelen är väl att det regnar ibland, vilket kan ställa till det eftersom våra event av naturliga skäl sker utomhus till största delen. Men just nu är det mer bollar än regn i luften, jobbet som eventkoordinator innebär att planera, förbereda och genomföra en mängd projekt, både stora och små: – Det kan handla om stadens största event, Jönköpings Marknad, som engagerar hela city och som lockar massor av besökare, till att dela ut godis eller blommor till de som går i staden en helt vanlig dag. Vi måste ju se till att det händer något och att det som händer riktar sig till alla åldrar och intressen. Och bland eventen finns det gamla traditioner – som till exempel Jönköpings Marknad, men också plats för nytänk. – Staden förändras och vi måste se till att vi hela tiden lever upp till och motsvarar besökarnas förväntningar och helst lite till. Jag tycker till exempel att det vore dags för något roligt i samband med mode och fashion här i city, typ en festival som visar mångfalden i våra butiker som handlar med kläder, skor och annat trendskapande. Men det ligger längre fram i tiden, nu handlar Martinas arbetsdagar mest om Black Friday, den stora reafredagen, och så naturligtvis stadens julfirande med skyltsöndagen som den stora ledstjärnan. Då möts stadens många besökare av butikernas påhittighet när det gäller julskyltning och annat, och får en chans att mysmingla innan julstöket tar överhand allt för mycket. Och som om inte planerandet för dessa event vore nog så hinner Martina med det viktiga nätverkandet också: 10 SNABBA ÄTER HELST: Allt som innehåller lime & koriander. DRICKER HELST: Kall citronlemonad. BÄSTA FILM: Oj, jag somnar oftast, men svenska TV-deckare kan hålla mig vaken. SENASTE BOK: Stalker av Lars Kepler. LYSSNAR PÅ: Mest olika podcast. Perfekt för stadspromenader. FRITIDSINTRESSEN: Socialt umgänge. KAN EJ VARA UTAN: Familj och vänner. SER UPP TILL: Människor som har vilja och ett driv. BÄSTA MED JÖNKÖPING: City så klart. Och närheten till allt. SAKNAS I JÖNKÖPING: Mer söndagsöppet. TEXT: STAFFAN HAGBERG FOTO: ANNA HÅLLAMS – I en stad av Jönköpings storlek ryms det ju så många aktörer förutom butiker och restauranger. Här finns ju företag, museum, bibliotek, organisationer, stora statliga verk och mycket annat. Och jag vill gärna möta dem, presentera Jönköping Citys mål och se om vi kan samverka i olika saker. För ju fler vi blir som vill göra staden mer attraktiv, desto bättre är det. För bättre kan det alltid bli, även om Jönköping redan nu är bra. – Det är ju därför det behövs en eventkoordinator, skrattar Martina avslutningsvis. I