Tidningen Energi 1
Nyheter Glada ministrarna Mikael Damberg och Isab
ella Lövin omgivna av representanter från nio tunga branscher med ambitiösa planer för att bli fossilfria 2040. FOTO: NINNI ANDERSSON / REGERINGSKANSLIET Fossilfritt Sverige kommer kräva mer el MILJÖ I april presenterade nio branscher sina färdplaner för hur de ska bli fossilfria till 2040, som en del av regeringens plan för ett fossilfritt Sverige. Tunga industrier som stål-, bygg, gruv och cementbranschen deltog. Men för att planerna ska bli verkligenhet krävs mycket, inte minst mer el. Det var på ett fullsatt auditorium på Rosenbad som nio branscher – stål, bygg, cement, betong, gruv och mineral, skog, flyg , dagligvaruhandeln och åkerierna – lade fram sina ambitiösa miljöplaner. – Detta är stort, ett styrkebesked för svenskt näringsliv. förkunnade näringsminister Mikael Damberg. En av de tyngsta industrierna är 10 Tidningen ENERGI Nr 4 2018 stålbranschen, som står för 11 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. 85 procent av det kommer i sin tur från kolanvändning i masugnar, där man nu jobbar med att ersätta kolet med vätgas. – Masugnarna är det stora, men det måste finnas mer el, till konkurrenskraftiga priser. Enligt våra beräkningar 15 till 17 TWh, berättade Marcus Hedblom, vd på Ovako. Branschföreträdarna efterlyste också satsningar från politikerna på forskning och utveckling, men även effektivare tillståndsprocesser för investeringar i ny teknik. Cementbranschen vill ha en nationell strategi för koldioxidlagring, byggindustrierna efterlyser förnyade avfallsregler, för att minska avfallet som körs till deponi. Dagligvaruhandelns stora utmaning är plasten, som används framför allt i förpackningar. – Vi sätter 200 000 ton plastförpackningar på marknaden varje år. Målet är att 2030 ska alla förpackningar vara av återvunnen eller förnybar plast, redan 2022 ska förpackningarna göras återvinningsbara, berättade Anders Svensson, vd på Ica Sverige. Ett annat område som var i fokus var biodrivmedel. – Vi behöver tillgång till biodrivmedel till lastbilar, förklarade Tove Winiger, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. Färdplanerna finns att läsa på fossilfritt-sverige.se MIKAEL ZACKRISSON Tove Winiger.