DMG 1
TESTAR z BATTERIDRIVNA GRÄSKLIPPARE För att höja
och sänka klippdäcket måste du ändra på både fram- och bakhjulen. Stihl skulle behöva klä in stålbyglarna i något skönare material. Det krävs inget mer, eftersom det bara finns en hastighet samt att varvtalet på klippaggregatet ökar automatiskt när motståndet blir tuffare. Däremot skulle man vilja ha tre händer när man ska höja eller sänka klippdäcket. Framhjulen höjer du samtidigt via en spak, men på bakhjulen måste du ha lite fingertoppskänsla om båda hjulen ska hamna på samma höjd. Här finns det en hel del att förbättra. Poäng: 9 ERGONOMI: När det gäller själva gå-ställningen finns det ingenting att klaga på, den är perfekt. Däremot finns det en hel del övrigt att önska när det gäller de två byglarna som sitter på styret – kallt, obekvämt stål som skär in i händerna. Att klä in dem i något mjukt gummerat material kan inte kosta många kronor, det drar ned poängen ett steg. Rättas dessa smådetaljer till kan Stihl bli det bästa valet när det gäller ergonomi. Poäng: 7 BATTERI OCH BATTERIINDIKATOR: Batteriet vi testat maskinen med är på 36 volt och 6,3 Ah och har batteriindikator som indikerar i fyra steg. Det finns även plats för ett extrabatteri i klipparen vilket är ett plus. Poäng: 7 LJUDNIVÅ: Mycket lågt, dovt och skönt ljud. Det enda som skilde Stihl mot Stiga (som är tystast) är att drivningen på Stihl ökar på ljudnivån ett snäpp. Poäng: 9 5 4 Effektivitet Uthållighet Smidighet Reglage och inställningar 53 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 3 2018 Ergonomi Batteri och batteriindiktor Ljudnivå Transport Framhjulsdriften fungerar mycket bra när man kör fram och tillbaka under buskar och träd då man kan behålla full gas och bara ställa maskinen på bakhjulen när man ska backa. TRANSPORT: Lättaste klipparen i hela testet, där det är enkelt att fälla ihop och transportera den även om det är en hel del skruvande. Poäng: 8 VIBRATIONSVÄRDE: Höger hand: 2,75 m/s2 Vänster hand: 2,82 m/s2 ÖVRIGT: Finns stöldnyckel. 10 9 9 77 8