GATE report 1
M ed Ferrari som förebild, och specifikt modellen
328, föddes modellen N-SX (New Sportscar eXperimental) i mitten av 80-talet. Tack vare en mängd vinster i F1 var det dessutom inga svårigheter att göra en bättre bil än röda förebilden från Italien. Till hjälp hade man trefaldige F1-världmästaren Ayrton Senna från McLaren-Honda. 1989 presenterades den produktionsklara bilen på Chicago Auto Show. Men trots detta blev första generationen NSX ingen storsäljare till skillnad från Ferraris modeller som alltid sålde slut så att folk fick stå i kö för att få en. Men med tiden har efterfrågan på NSX stigit och idag klassas den som en ikon och för att få tag på en får man numera betala stora summor pengar. Utseendet på nya NSX är aggressivt och det råder inget tvivel om att detta är en supersportbil. Receptet för första generationen var relativt enkelt, mittmotor och ett fantastiskt chassi. Nya NSX är lite mer avancerat minst sagt. Motorn som är en V6 med dubbla turboaggregat sitter fortfarande i mitten och chassit är fortfarande fantastiskt. Så långt är allt lika men efter det skiljer det sig en hel del. Inte mindre än tre elmotor används nu i nya NSX. Två på framhjulen och en mellan växellådan och förbränningsmotorn. Detta innebär att bilen har fyrhjulsdrift och en otrolig acceleration tack vare de sömnlösa elmotorerna som reagerar direkt när man applicerar högerfoten på gaspedalen. När man trycker ner startknappen och bilen startar är den dock tyst och det går alldeles utmärkt att smyga iväg helt på eldrift. De två elmotorerna som sitter på framhjulen levererar sammanlagt 72 hästkrafter. Den bakre elmotorn ger 47 hästar och den dubbelturbomatade V6 motorn har 500 hästar. Sammanlagt blir den totala effekten 573 hästkrafter och 646 Newtonmeter i vrid. Dessa siffror innebär att när man pressar gaspedalen i botten skjuter man iväg från stillastående till 100 kilometer i timmen på blotta 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 305 kilometer i timmen. I verkligheten är detta siffror som imponerar. Det suger till kraftigt i magen vid full acceleration och tack vare det fina chassit uppförs bilen mycket bra även i höga hastigheter. Men chassit kommer bäst till sin rätt när det börjar kränga ordentligt. För att verkligen känna på detta testade vi bilen på Mantorps motorbana utanför Linköping. Det finns fyra olika körprogram i NSX, Normal, Tyst och Sport+ samt Track. Det sistnämnda förvandlar bilen till ett racingverktyg som är redo att krama musten ur varje kurva. Även bromsarna är ordentligt tilltagna för att få ned hastigheten även när det går på max. Något som känns tydligt när man passerar 100-metersskylten på den långa rakan och Mjölbykurvan kommer snabbare än man tänkt sig. Konkurrenterna till NSX idag är bilar som Audi R8 och Porsche 911 Turbo S för at nämna några. De är ingen enkel match att ge sig på men Honda lyckas riktigt bra med NSX. Den har dock ett högt pris och man kanske kunde ha förväntat sig en aningens högre kvalitetskänsla i kupén. Detta är dock något man snabbt glömmer av när all fokus riktas mot den fantastiska körkänslan. NSX är precis vad Honda behöver för att visa att man fortfarande har kompetensen att bygga supersportbilar. 44 GATE REPORT # 04/2017