GATE report 1
M obilen har haft stor inverkan på hur vi beter o
ss när vi reser, men det är först under senare tid som den riktiga utvecklingen skett. Vi har väntat på verktyg och produkter som skulle göra det enklare, men den första tiden var nyckelorden snarare förvirring och nyfikenhet än förenkling. I alla fall för den som reste i jobbet och för arbetsgivaren, företaget. Nu kommer det äntligen produkter som förenklar får båda partnerna, både för den som reser och den som betalar notan. När vårt privata beteende är något vi tar med oss till jobbet, blir det ännu svårare för en arbetsgivare att möta förväntningarna hos medarbetaren – utan att tumma på säkerheten och annat som är viktigt för företaget. För en person som är relativt ny på arbetsmarknaden kan det kanske låta konstigt att ”man inte alltid jämfört det privata med det som finns på jobbet”, men så är det. Det var inte många år sedan jobbet var stället där man först kom i kontakt med det ”senaste” i form av teknik och utveckling. Då dröjde det ofta lång tid innan du som privatperson hade råd eller ens möjlighet att skaffa motsvarande hemma. Nu är det precis tvärt om. Först lanseras det nya för konsumenten, därefter för företagen. Och när det tar för lång tid, eller när användarvänligheten inte är lika för båda produkterna, använder man det privata verktyget på jobbet, något som ställer till det för arbetsgivaren och företaget. Många företag har fullt sjå att hålla jämn takt med utvecklingen och medarbetarna. Den som någon gång pratat med en travel manager har hört ändlösa historier om resenärer som ”hittat bättre priser”, ”coolare hotell” och som plötsligt börjat använda mobiltelefonen som betalningsmedel utan att tänka på att det nu blir svårt att hålla koll på vad som köps in. För medarbetaren är det svårt att förstå att detta inte alltid uppskattas, eftersom man tror man hjälper till. Kanske är det så att vi behöver lägga mer fokus på kommunikation, när allt rör sig med sådan hastighet? Kommunikation är något av ett modeord och en av de mer populära utbildningarna vid våra högskolor. Dagens unga är konstant sysselsatta med kommunikation via olika sociala medier. Företag och myndigheter behöver bli bättre och ännu snabbare på att ta till sig förändringen och ”steppa upp” sin kommunikation på alla områden för att hinna med. Lotten Fowler, General manager SBTA GATE REPORT # 04/2017 59