GATE report 1
självfallet betydligt snabbare men också väsentli
gt dyrare. För de företag som behöver stabila och relativt korta transporttider men inte nödvändigtvis flygets snabbhet är järnväg ett billigare alternativ, förklarar Sven Reissig. – Andra fördelar med tågen är hög punktlighet och stor säkerhet. Stöld är ett nästan okänt begrepp, inflikar Göran Wollmer. De två säger att fartygen måste passera fler hamnar på vägen hit för att få en så hög fyllnadsgrad som möjligt. Det gör att ledtiden blir längre och osäkrare. – De tåg vi talar om här är ju ett tågset som går från en punkt till en annan även om man byter lok och vagnar några gånger på vägen. Trafiken fungerar så bra att vi ser att man börjat köra även varor med lite mindre varuvärde än tidigare, säger Göran Wollmer. Han förklarar att de skilda spårvidderna mellan euro– peisk, kinesisk och rysk järnväg inte är något större problem. – Det sker två omlastningar på vägen och det tar omkring fyra timmar att lyfta över ett tågset containrar till ett annat tåg. Trafiken är tidtabellsstyrd och det går dagligen tåg i vardera riktningen. Viktiga hubbar i Europa för denna trafik är Duisburg och Hamburg. Både Sven Reissig och Göran Wolmer förväntar sig en positiv utveckling av järnvägstrafiken mellan Asien och Europa – Det finns ett starkt intresse bland många logistikaktörer och inte minst från den kinesiska regeringen att öka trafiken och både Kina och Kazakstan har satsat stort på att bygga ut sina järnvägsförbindelser, säger Sven Reissig. Kommer Sidenvägen påverka logistiken i Sverige? – Godset hittar alltid sina vägar beroende på vilka krav som gäller för varuägarna. Jag tror inte att dessa järnvägstransporter leder till några avgörande förändringar för logistiken och transportrelationerna i Sverige, svarar han. Hur tror ni att Stockholms/Nyäshamns nya hamn Norvik kommer att påverka godsströmmarna? – Det är svårt att idag avgöra om och hur det kommer att förändra godsströmmarna. Vi är inte specialister på detta men det är klart att när det finns ett transportalternativ kommer industri och varuägare att värdera detta och räkna på om det är gynnsamt att använda denna nya hamn, säger Sven Reissig. GATE REPORT # 04/2017 75