GATE report 1
Tunga transporter med miljöfokus Text: Kim Hall F
oto: Jörgen Reimer Ingen utmaning är för stor eller liten för Märsta Förenade Åkeriföretag AB. Det handlar inte om att bara skicka ut en lastbil utan också kunskapen om att hantera logistiken på bästa miljömässiga sätt, menar Niclas Larsered, kommunikationsoch marknadsansvarig för Märsta Förenade Åkeriföretag AB. M ed visionen ”Ett sunt val i skapande av det framtida samhället” har transport- och entreprenadföretaget Märsta Förenade Åkeriföretag mer än fördubblat sin omsättning de senaste tre åren. Tillsammans har de 500 anställda en gedigen erfarenhet av transporter och logistik. Ingen utmaning är för stor eller liten för Märsta Förenade, som startade 1943 som en åkericentral i Märsta. Idag är de ett av Sveriges största åkerier med tunga transporter och bergkrosshantering som några av deras specialiteter. – Vi utför allt från specialtransporter där det kan handla om en skulptur som skall förflyttas till traditionella grustransporter. Vi har varit med att bygga de flesta av Stockholms tunnlar och nu arbetar vi på de flesta av stegen i Förbifart Stockholm, som är Europas största tunnelprojekt, säger Niclas Larsered, kommunikations- och marknadsansvarig för Märsta Förenade Åkeriföretag AB. Nästa år firar åkeriföretaget 75 år och med tanke på att företaget omsatte drygt 400 miljoner kronor för tre år sedan och omsätter drygt 800 miljoner kronor idag, har de visat framfötterna för omvärlden. Det handlar inte om att bara skicka ut en lastbil utan också kunskapen om att hantera logistiken på bästa miljömässiga sätt. Märsta Förenade är ISO-certifierade vad gäller både miljö och kvalitet. – Vi har 150 maskiner och 400 tunga lastbilar som är ute och jobbar. Vi har under senaste året arbetat med att implementera vår värdegrund i alla led. Specifikt för oss är att vi jobbar tillsammans och diskuterar gärna med våra uppdragsgivare om att ta fram bästa lösningen. Vi engagerar oss i projekten som vi arbetar med, säger Niclas Larsered. Miljötänk genomsyrar allt arbete. När ett fordon skickas ner i en tunnel måste det finnas en lösning att ta sig ur tunneln i vissa fall samma väg som man åkte ner och ibland via andra tunnlar. Även att bara vända på en arbetsplats med ett stort ekipage kan ibland vara en utmaning. Sedan vill man inte stå på tomgång för länge heller. Här krävs det planering. – För att motorerna inte skall släppa ut mer koldioxid än nödvändigt går 90 procent av vår fordonsflotta på evolutiondiesel, det vill säga tallolja. Idag är 90 procent av alla fordon Euro 5 eller 6 för att säkerställa minsta utsläpp. Nästa steg är att fordonstillverkarna tar fram hybridbilar för transportsektorn. Det vore det ultimata, säger Niclas Larsered. Motorn måste nämligen alltid vara igång. Växellådan, servostyrning och bromsar drivs med lufttryck även om fordonet är nere i en tunnel, och kompressorn drivs av motorn. Geografiskt arbetar de flesta enheter inom ett fält som sträcker sig från Gävle i norr, till Nyköping i söder och Örebro i väster. Även om företaget grundades i Märsta på norra sidan av Stockholm utgår hälften av bilarna från den södra sidan, närmare 200 enheter startar sina dagar i till exempel Huddinge och Tullinge. Genom försäljningskontor både i Slagsta och Enköping har Märsta Förenade Åkeriföretag alltid närhet till sina kunder. Dessutom har de en bergtäkt för produktion av bergmassor och återvinning av asfalt och betong i Västerbytorp, samtidigt som de tar emot massor för rening som används för senare återanvändning. – Vi bryter också eget krossmaterial för grundförstärkning och återvinner betong för vidare försäljning. Kort sagt så hjälper vi våra kunder med en komplett helhet från start av ett projekt till färdigställande, tillägger Niclas Larsered. 80 GATE REPORT # 04/2017