Årsredovisning 2015 1
Årsredovisning 2015 VD HAR ORDET
Årsredovisning 2015 VISION OCH AFFÄRSIDÉ
Årsredovisning 2015 FOKUSOMRÅDEN
Årsredovisning 2015 TÄNKANDE HUS ÄR FRAMTIDEN
Årsredovisning 2015 SAMORDNAD SERVICE
Årsredovisning 2015 KUNDER
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSUTVECKLING OCH UNDER
HÅLL
Årsredovisning 2015 HÅLLBARHET
Årsredovisning 2015 MEDARBETARE
Årsredovisning 2015 MARKNADEN
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSBESTÅNDET
Årsredovisning 2015 VÅRA OMRÅDEN
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSVÄRDERING
Årsredovisning 2015 FINANSIERING
Årsredovisning 2015 BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT
Årsredovisning 2015 STYRELSE
Årsredovisning 2015 LEDNING
Årsredovisning 2015 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2015 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2015 KONCERNENS RAPPORTER
Årsredovisning 2015 KONCERNENS REDOVISNINGSPRINCIP
ER OCH NOTER
Årsredovisning 2015 MODERBOLAGETS RÄKNINGAR
Årsredovisning 2015 MODERBOLAGETS REDOVISNINGSPRIN
CIPER OCH NOTER
Årsredovisning 2015 ÅRSREDOVISNINGENS UNDERTECKNAN
DE
Årsredovisning 2015 REVISIONSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2015 NYCKELTAL OCH DEFINITIONER
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSFÖRTECKNING
Årsredovisning 2015 GRI-INDEX
GRI-INDEX SPECIFIKA STANDARDINDIKATORER VÄSENTLIG
A ASPEKTER Ekonomiska Ekonomiska indikatorer G4-EC1 Miljö Energi G4-EN3 G4-EN5 G4 -EN6 Vatten G4 -EN8 CRE2 Utsläpp G4 -EN15 G4 -EN16 G4 -EN17 G4 -EN18 G4 -EN19 CRE3 Utsläpp och avfall G4 -EN23 Efterlevnad G4 -EN29 Transport G4 -EN30 Uppföljning av leverantörer G4 -EN32 Anställningsförhållanden och arbetsvilkor Anställning G4 -LA1 G4 -LA2 Arbetsmiljö och hälsa G4 -LA6 Utbildning G4 -LA9 G4 -LA10 G4 -LA11 Jämställdhet och lika villkor G4 -LA12 Mänskliga rättigheter Icke diskriminering G4 -HR3 Uppföljning av leverantörer G4-HR10 Samhälle Lokalsamhälle G4-SO1 Anti-korruption G4-SO3 G4-SO4 Uppföljning av leverantörer G4-SO9 Produktansvar Märkning av produkter och tjänster G4-PR5 Omfattningen av nyanställningar, samt personalomsättning efter åldersgrupp, kön och region Förmåner till heltidsanställd personal Omfattningen av skador, arbetsrelaterade sjukdomar, förlorade dagar, frånvaro samt totala antalet arbetsrelaterade dödsolyckor per region. Genomsnittligt antal utbildningstimmar per anställd och år, fördelat på personalkategorier Program för kompetensutveckling Andel anställda som får regelbunden utvärdering och uppföljning av sin prestation och karriärutveckling Sammansättning av styrelse och ledning samt uppdelning av andra anställda efter kön och åldersgrupp. 28–29 28–29 28–29 nej nej nej 29 28–29 28–29 nej nej 28–29, 52–55, 78–79 nej Redoisas endast på totalnivå Hänvisning sida Extern granskning Avvikelser Skapat och levererat direkt ekonomiskt värde 20 nej Energianvändning inom organisationen Energiintensitet Minskad energianvändning Vattenanvändning per källa. Vattenanvändning per förvaltad yta Direkta utsläpp av växthusgaser (Scope 1) Indirekta utsläpp av växthusgaser med avseende på energi (Scope 2) Övriga indirekta utsläpp av växthusgaser (Scope 3) Utsläppsintensitet för växthusgaser Minskning av utsläpp av växthusgaser Utsläppsintensitet av växthusgaser från fastigheter Total avfallsvikt, per typ och hanteringsmetod. Betydande böter och sanktioner Väsentlig miljöpåverkan från transporter Andel nya leverantörer som utvärderas avseende miljöpåverkan, i procent 23–25 23–25 23–25 23–25 23–25 25 25 25 25 25 25 23 59 24–25 19, 24 nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej Avser ramavtalsupphandlingar Redovisas ej i dagsläget Antal fall av diskriminering och vidtagna åtgärder. 29 Andel nya leverantörer som utvärderas avseende mänskliga rättigheter, i procent 19 nej Avser ramavtalsupphandlingar Procentandel verksamheter med implementerade program för lokalsamhällets engagemang, påverkan och utveckling Procentandel och totala antalet verksamheter som analyserats avseende risk för korruption, samt väsentliga identifierade risker Kommunikation och utbildning kring policyer och rutiner mot korruption Procentandel nya leverantörer som utvärderats med avseende på samhällsfrågor 27 nej 19 19, 28–29 19 nej nej nej Avser ramavtalsupphandlingar Avser hela bolaget Avser hela bolaget Resultat från kundundersökningar, med avseende på kundnöjdhet 7, 14–15 nej WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2015 113