Årsredovisning 2015 1
Årsredovisning 2015 VD HAR ORDET
Årsredovisning 2015 VISION OCH AFFÄRSIDÉ
Årsredovisning 2015 FOKUSOMRÅDEN
Årsredovisning 2015 TÄNKANDE HUS ÄR FRAMTIDEN
Årsredovisning 2015 SAMORDNAD SERVICE
Årsredovisning 2015 KUNDER KUNDER Vi vill att våra
kunder ska trivas och vilja bo kvar länge. Vi på Willhem vill att både människor och hus ska må bra. Därför utvecklar vi ständigt vår service för att möta kundernas krav och önskemål. Många olika projekt pågår parallellt för att ge våra kunder en enklare och tryggare vardag. KUNDNÖJDHET Varje år genomför vi en kundundersökning för att ta reda på hur nöjda våra kunder är. I undersökningen mäter vi serviceindex, som är en sammanvägning av frågor inom följande områden: Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snygg och Hjälp när det behövs. Serviceindexet är ett verktyg för att styra och förbättra vår verk samhet. Årets resultat blev 74 procent. Vårt långsiktiga mål är att nå ett serviceindex om 85 procent, vil ket visar att det finns stort utrymme för förbättringar. Rena och snygga miljöer, inne som ute, är viktigt för trivseln och prioriteras högt. Ett åtgärdsprogram har därför tagits fram som omfattar förbättringar med fokus på rent och snyggt. Tätare ronderingar, förbättrad uppföljning av skötselavtal och en utökad kundservice i egen regi är exempel på långsiktiga åtgär der. I oktober bjöd vi in hyresgäster på alla orter till en trivseldag när vi planterade vårlökar, stä dade, slängde skräp och bjöd på aktiviteter i bostadsområdet. Medarbetare från he la organisationen bi drog i ar betet med att samla in syn punk ter och förbättringsidéer. Initiativet upp skat ta des och kommer att bli årligen återkommande. UTÖKAD SERVICE OCH DIALOG Under året har vi samordnat och utökat vår kundservice. Ett nytt system för ärendehantering gör att kunderna enkelt kan anmäla alla typer av ärenden på hemsidan och få återkoppling inom 8 arbetstimmar. Det nya arbetssättet har bidragit till att kvaliteten på kundbemötandet förbättrats. Även tillgängligheten har ökat i och med generösare öppettider. Den viktigaste effekten är dock att tid frigörs för personal ute på våra områden, som kan fokusera på service höjande åtgärder. NYA DIGITALA TJÄNSTER Arbetet med att utveckla vår kommunikation har fortsatt under året. Vår hemsida, willhem.se, får allt fler besökare och är den viktigaste kanalen för hyresgäster och bostadssökande. Mina Sidor har utvecklats med fler funktioner och som hyresgäst är det till exempel lätt att följa sina serviceärenden och hålla sig uppdaterad om aktuell status. Nya möjligheter finns även till snabb och smart direktkommunikation via smsutskick. Arbetet med att utveckla en Willhemapp har startat parallellt med digital information och ökad närvaro i socia la kanaler. Utöver detta ges löpande information via bomöten, i trapphus och genom lokala nyhetsbrev som delas ut fyra gånger om året. ATTRAKTIV T ERBJUDANDE Under 2015 har allt fler nya kunder hittat sin bostad hos Willhem. I kundundersökningen ser vi en tydlig positiv trend när det gäller hur attraktiva våra bostäder är. Lägen hetens standard spelar stor roll och de kunder som valt lägen heter som renoverats enligt Willhemlyftet trivs i sina nyrenoverade hem. Som alternativ till Willhem lyftet kan de kunder som vill göra egna tillval till sin lägenhet, som till exempel ett nytt kylskåp, nya köksluckor eller nya golv. KUNDSEGMENT, kvm Lägenheter Studentlägenheter Handel Kontor Förråd och lager Vård, skola och hälsa Övrig verksamhet TOTALT 1 174 712 27 216 1 201 928 35 053 22 672 17 873 21 720 26 238 123 555 1 325 483 14 WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2015
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSUTVECKLING OCH UNDER
HÅLL
Årsredovisning 2015 HÅLLBARHET
Årsredovisning 2015 MEDARBETARE
Årsredovisning 2015 MARKNADEN
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSBESTÅNDET
Årsredovisning 2015 VÅRA OMRÅDEN
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSVÄRDERING
Årsredovisning 2015 FINANSIERING
Årsredovisning 2015 BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT
Årsredovisning 2015 STYRELSE
Årsredovisning 2015 LEDNING
Årsredovisning 2015 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2015 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2015 KONCERNENS RAPPORTER
Årsredovisning 2015 KONCERNENS REDOVISNINGSPRINCIP
ER OCH NOTER
Årsredovisning 2015 MODERBOLAGETS RÄKNINGAR
Årsredovisning 2015 MODERBOLAGETS REDOVISNINGSPRIN
CIPER OCH NOTER
Årsredovisning 2015 ÅRSREDOVISNINGENS UNDERTECKNAN
DE
Årsredovisning 2015 REVISIONSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2015 NYCKELTAL OCH DEFINITIONER
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSFÖRTECKNING
Årsredovisning 2015 GRI-INDEX