Årsredovisning 2015 1
Årsredovisning 2015 VD HAR ORDET
Årsredovisning 2015 VISION OCH AFFÄRSIDÉ
Årsredovisning 2015 FOKUSOMRÅDEN
Årsredovisning 2015 TÄNKANDE HUS ÄR FRAMTIDEN
Årsredovisning 2015 SAMORDNAD SERVICE
Årsredovisning 2015 KUNDER
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSUTVECKLING OCH UNDER
HÅLL
Årsredovisning 2015 HÅLLBARHET
Årsredovisning 2015 MEDARBETARE
Årsredovisning 2015 MARKNADEN
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSBESTÅNDET
Årsredovisning 2015 VÅRA OMRÅDEN
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSVÄRDERING
Årsredovisning 2015 FINANSIERING
Årsredovisning 2015 BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT
Årsredovisning 2015 STYRELSE
Årsredovisning 2015 LEDNING
Årsredovisning 2015 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2015 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE
cent (5,1). De värderingsinstitut som anlitats vi
d årsskiftet är CBRE Sweden AB, Savills Sweden AB och Newsec Advice AB. För mer information om fastighetsvärdering se not 9. FINANSIERING OCH LIKVIDITET Willhem ska uppfattas som en attraktiv affärspartner och låntagare samt ha en sådan framförhållning att bolaget alltid kan erbjudas finansiering till marknadens bästa villkor. Finansieringen ska vara kostnadseffektiv och finansiella risker hanteras genom att utnyttja derivatinstrument. Finansverksamheten i bolaget styrs av en av styrelsen fastställd finanspolicy. I slutet av 2014 utökades programmet för certifikat till 3 000 Mkr och det upprättades ett MTN-program om 5 000 Mkr. Syftet var att öka möjligheten till upplåning via kapitalmarknaden som ett alternativ till bankupplåning. I början av 2015 gjordes den första obligationsemissionen, som var på 2 000 Mkr. Den följdes upp av ytterligare en på 1 050 Mkr samtidigt som vi ökade andelen certifikat. Genom dessa åtgärder har strukturen på skuldportföljen förändrats genom att bankfinansieringen har minskat och därmed även finansieringskostnaderna. Under året har bolaget behållit den utmärkta ratingen Afrån det internationella ratinginstitutet Standard & Poor’s. Detta ratingbetyg är viktigt för vår finansieringskostnad på kapitalmarknaden och minskar våra refinansieringsrisker genom en större investerarbas. För mer information om finansiella risker, se not 13. VÅRA KUNDER Under våren 2015 genomfördes de årliga kundundersökningarna, för bostäder respektive lokaler. Resultatet på serviceindex för bostäder, som uppgick till 74 procent, var under vårt mål 2015 men i nivå med föregående år. Ett åtgärdsprogram har satts in för att vi ska nå våra mål. En viktig åtgärd är beslutet att starta upp en kundserviceavdelning i egen regi, vilket gjordes under hösten. Avdelningen hanterar alla inkommande ärenden och målet är att ge så snabb återkoppling och bra service som möjligt till våra kunder. Utgångspunkten har varit enkelhet och att kunden ska ha en enda kontaktväg in, oavsett var i landet man bor. Parallellt med uppstarten av den nya avdelningen infördes ett ärendehanteringssystem. Motsvarande kundundersökning för lokalhyresgäster visade en förbättring, från 20 till 31 procent mycket nöjda lokalhyresgäster. MEDARBETARE Under året genomfördes också den årliga medarbetarundersökningen, MMI (Motiverad Medarbetar Index). Årets resultat uppgick till en mycket hög nivå, 74 mot föregående år 68, och förbättringarna finns inom samtliga frågeområden. Arbetet med Willhem Akademin, som är vårt interna pro gram för kompetensutveckling, har fortsatt under året. Program met syftar till att utbilda medarbetarna i modernt bostadsföretagande. Bland annat genomförs ledarskapsprogram för samtliga chef er med personalansvar. Utöver det har 54 bo värdar utbildats inom olika ämnesområden som till exempel elsäkerhet, systematiskt brandskyddsarbete och uppföljning av skötsel - avtal. HÅLLBART FÖRETAGANDE Att medverka till en hållbar utveckling, såväl miljömässig som ekonomisk och social, är en viktig fråga för hela vår verksamhet. Samhällets krav enligt lagar och förordningar är minikrav. Vårt mål är att kontinuerligt utveckla vårt hållbarhetsarbete. Energieffektivisering av våra fastigheter har störst påverkan på klimatet och är därför ett prioriterat områden. Under året har vi fortsatt med att datorisera undercentraler, energioptimera fastigheter och installera energisnål LED-belysning i trapphus och gemensamma utrymmen. Vidare har vi påbörjat vår satsning på solceller med att installera fem anläggningar på fyra olika orter. Tillsammans kommer de att producera cirka 370 000 kWh årligen, vilket motsvarar 1,4 procent av Willhems totala elförbrukning 2015. För att kunna utveckla hela bostadsområden och skapa trivsel och trygghet genomför vi projekt inom social hållbarhet som ger våra hyresgäster förutsättningar för en aktiv fritid, ökad social gemenskap och en trygg närmiljö. Behoven i våra bostadsområden är olika och vi koncentrerar därför våra insatser till de områden där de gör mest verkan. Vi anställer till exempel unga personer som miljövärdar och erbjuder ung domar sommarjobb som minibovärdar. Vidare har vi samarbete med till exempel ABF i Linköping för att erbjuda läxhjälp som ett komplement till det arbete som görs på skolorna. Utöver detta har vi ett ekonomiskt ansvar att driva verksamheten så att den genererar avkastning till våra ägare. Willhems hållbarhetspolicy reglerar arbetet med hållbarhetsfrågor. Verkställande direktör har det yttersta ansvaret för att policyn förverkligas. Policyn avser hela företagets verksamhet, oavsett om verksamheten bedrivs av våra egna medarbetare, leverantörer, samarbetspartner eller hyresgäster. Hållbarhetsarbetet, som är en integrerad i den dagliga verksamheten, redovisas enligt GRI G4 Core. I syfte att kontinuerligt utveckla hållbarhetsarbetet deltar bolaget i en internationell undersökning, GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark). Willhem har under året inte tilldömts några påföljder som följd av överträdelser av lagar och förordningar. Det föreligger inte heller så vitt bolaget kan bedöma några miljöskulder, som till exempel förorenad mark, som skulle kunna påverka bolagets finansiella ställning och resultat. ST YRELSENS ARBETE OCH BOLAGETS ST YRNING Styrelsen har under året haft åtta ordinarie styrelsemöten, varav ett konstituerande samt två extra styrelsemöten. Styrelsens arbete följer en fastställd arbetsordning som reglerar arbetsform och arbetsfördelning mellan styrelse och verkställande direktör. Under året har styrelsen fastställt övergripande mål för verksamheten, beslutat om styrdokument, behandlat andra WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2015 59
Årsredovisning 2015 KONCERNENS RAPPORTER
Årsredovisning 2015 KONCERNENS REDOVISNINGSPRINCIP
ER OCH NOTER
Årsredovisning 2015 MODERBOLAGETS RÄKNINGAR
Årsredovisning 2015 MODERBOLAGETS REDOVISNINGSPRIN
CIPER OCH NOTER
Årsredovisning 2015 ÅRSREDOVISNINGENS UNDERTECKNAN
DE
Årsredovisning 2015 REVISIONSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2015 NYCKELTAL OCH DEFINITIONER
Årsredovisning 2015 FASTIGHETSFÖRTECKNING
Årsredovisning 2015 GRI-INDEX