Energigas 1
E-bränslen Användning och lagring Vätgas är en vi
ktig råvara för industrin, främst inom kemi och på raffinaderier. På sikt kan den ersätta kol och koks inom järn- och stålindustrin. Den kan också användas för att driva bränslecellsfordon eller i en förbräningsmotor. Vätgas kan även hjälpa till att balansera elsystemet genom att lagra överskott av förnybar el från sol och vind. Vid behov kan den förvandlas till el igen i en bränslecell eller gasturbin. Produktion av nya bränslen Några exempel på bränslen som kan framställas på kemisk väg med hjälp av vätgas. Metan=CH Etan=C H 4 2 6 Propan (gasol)=C H Butan (gasol) =C H 4 3 8 10 3 Metanol=CH OH Bensin=C H Diesel=C H 3 8 18 12 23 DME (dimetyleter) =C H O 2 6 Även ammoniak (NH ) kan produceras med vätgas, dock tillsammans med kväve (N). Vätgas = H2 Vätgas vägen till mer gröna bränslen E Produktion av mer grön gas Vid biogasproduktion och uppgradering av denna till fordonsgas uppstår ett överskott av koldioxid. Koldioxiden kan kombineras med förnybar vätgas för att skapa mer biogas eller andra bränslen med längre kolväten, som biogasol. Biogas som framställs med vätgas från elektrolys kallas också elektrometan, medan biogas från förgasning av skogsavfall även kallas biometan eller syntetisk naturgas (bio-SNG). Grafik: Bengt Salomonson nligt EU:s vätgasstrategi ska vätgasproduktionen byggas ut kraftigt i Europa, från dagens omkring 60 megawatt till 40 giga watt installerad kapacitet 2030. Det hand lar om grön vätgas som produceras genom reformering av biogas eller genom att spjälka vatten genom elektrolys av förnybar el från vind och sol. Under de närmaste tio åren räknar EU med investeringar i vätgas på minst 3 200 miljarder kronor. Förhoppningen är att ökad produktion av grön vätgas ska minska koldioxidutsläppen på en rad områden. Den ska ersätta dagens gråa vätgas som tillverkas av naturgas. Den ska göra stålindustrin fossilfri genom att ersätta kol och koks som reduktionsmedel. Den gröna vätgasen ska även lagra el från sol och vind och driva fordon med bränsleceller eller motorer som anpassats för vätgasdrift. En nackdel är dock att vätgas tar stor plats vid lagring. Ett alternativ är att kyla ner den till flytande form, men då krävs att vätet hålls nedkylt vid minus 253 grader Celsius. Det finns därför ett växande intresse för att låta den gröna vätgasen reagera med koldioxid för att bilda mer lätthanterliga så kallade elektrobränslen, eller ebräns len, driv medel gjorda av el, vatten och koldioxid. – Beroende på vilken typ av reaktionskammare vi väljer går det att göra många olika ebränslen, till exem pel elektrometan, elektrometanol, eller elektrodiesel, säger Maria Grahn som leder styrkeområdet energi på Chalmers och forskar om elektro bränslen. Maria Grahn Energiförluster Hon förklarar att rent energimässigt är det så klart bäst att använda elen direkt eftersom varje omvandlingssteg leder till energiförluster. Men för långväga transporter med båt, lastbil och flyg blir det för tungt att få med tillräckligt med ENERGIGAS NR 2 2021 7 Vätgas kan användas till mycket. Kombinerad med koldioxid från förnybara källor bildar den så kallade elektrobränslen. Nu växer intresset för nya sätt att bygga gröna drivmedel. Utmaningen är kostnaden. ›