Nöjesnytt Växjö 1
Japan PÅ TÅGLUFF I Japan tillhör de allra mest sp
ännande resmålen och det finns knappast något bättre och mer ekonomiskt sätt att upptäcka landet på än med tåg - allt från de hypersnabba Shinkansentågen till skakiga små pendeltåg genom vackra dalar i bergen. T våhundrafemtio, trehundra... Till slut stannar hastighetsmätarna i vagnens båda ändar på trehundratjugo kilometer i timmen. Med Shinkansentågen - ibland kallade "bullet trains" - tar det aldrig lång tid från a till b i Japan, ett land bara något mindre än Sverige. Det snabbaste sättet att resa är med ett Japan Rail Pass på fickan. Vi hämtar raskt ut våra tågpass på Naritaflygplatsen utanför Tokyo och tar tåget till stan. Här byter vi till det bekväma snabbtåget, som avgår på sekunden enligt tidtabell och når Kyoto på dryga två timmar. KÖRSBÄRSBLOM Kyoto är ett måste om man inte varit i Japan förr. Cykel är det perfekta sättet att ta sig runt. Vi njuter i vårsolen medan tiotusentals körsbärsträd blommar som mest intensivt, något som lockar horder av besökare till templen som har de flesta träden. Det klassiska zentemplet Ryonjan-ji bjuder på mer fridfull stämning, även om vi är långt ifrån ensamma i den världsberömda stenträdgården. Med bara en vecka på oss får vi nöja oss med två upplevelserika dagar i den gamla staden. Som vanligt dyker vi upp på stationen i arla morgonstund och får biljetter till Himeji. - Det bästa med tågen i Japan är att det är så fantastiskt smidigt och att man ser så mycket av landet medan man reser. De snabba tågen och turtätheten gör att man hinner stanna på många ställen under en vecka. Vi passar på att luncha på tågen - alla stationer har ett jätteutbud av läckra bentolådor till bra pris, säger Kristina Laurell som är på besök och tycker att Japan ger mersmak. Himeji är berömt för sin samuraiborg - Japans finaste i rätt tuff konkurrens. Efter en halvdag i stan, inklusive utsökt lunch, är vi tillbaka på tåget. De går så ofta i detta tättbefolkade land att man aldrig behöver planera så länge man håller sig till huvudlinjerna. MINNESPLATS Efter en natt i Fukuoka, med många höghus och överflöd av ljusskyltar, når vi Nagasaki, trots att vi bara hade tre minuter på oss mellan ett tågbyte (inget problem när alla tåg går exakt i tid). Hamnstaden blev det andra offret för atombomben någon dag efter Hiroshima. Orten har haft band med Europa sedan 1550-talet och är riktigt mysig, även om bombens effekter lägger sordin på stämningen vid minnesplatsen och det sobra atombombsmuseet. Under veckan blir det många fler höjdare innan vi avslutar i Tokyo. Men det lyxiga traditionella spahotellet i byn Arima Onsen är svårslaget. Det är en annan värld med traditionella bad i heta källor och gourmetmat, bara en kort pendeltågsresa från miljonstaden Kobe. ■ TEXT & FOTO: JOHAN SJÖBERG JAPAN RAIL PASS Att resa i Japan kan vara dyrt. Enkelresa TokyoKyoto, en sträcka på cirka 50 mil, kostar drygt 1.200 kronor om man bara köper en vanlig andraklassbiljett. Med Japan Rail Pass kostar en veckas fritt åkande på de sex statliga järnvägsnäten bara 2.600 kronor, två veckor kostar strax över 4.000, oavsett om man väljer Shinkansen med fria platsbiljetter eller långsammare lokaltåg. Passet kan bara köpas utanför landet. Det finns massor av reseföretag som säljer dem och priset kan variera något, men inte mer än att man kan strunta i att leta på varenda hemsida för lägsta pris. Passet skickas hem på några dagar och oftast medföljer även en användbar guide. 64 | nöjesnytt