Tidningen Energi 1
NETTONOLL HÅLLBAR FÖRNYBAR GRÖN MILJÖVÄNLIG NOLLU
TSLÄPP FOSSILFRI KLIMATNEUTRAL EKOTJÄNST KLIMATPOSITIV Se upp med grön reklam ”Tillsammans undviker vi utsläpp motsvarande 48 918 varv runt jorden med bil” stod det på Jönköping Energis fasadvepa. Vepan anmäldes till Reklamombudsmannen (RO) som fällde bolagets budskap. Men vad får egentligen ett energibolag skryta med i sin marknadsföring? D Vi ville trigga igång tankar hos våra kunder. Linda Svensson, enhetschef för marknadsföring och kommunikation på Jönköping Energi. 52 NR 2 2021 TIDNINGEN ENERGI et var i juni 2020 som Jönköping Energi satte upp sin stora fasadvepa på en av bolagets fastigheter i centrala Jönköping. En privatperson räknade på påståendet, fick det inte att stämma och anmälde företaget till Reklamombudsmannen (RO). Jönköping Energis fasadvepa blev fälld av Reklamombudsmannens opinionsnämnd med motiveringen att den innehöll ett vilseledande miljöpåstående. Linda Svensson, enhetschef för marknadsföring och kommunikation på Jönköping Energi, berättar att hon och hennes kollegor blev förvånade när de fick veta att de blivit anmälda. Målet med vepan var att informera invånarna i Jönköping om vilken klimatpåverkan Jönköping Energi haft: – Vi är ett av 31 företag som gör ett klimatbokslut varje år med hjälp av Profu. Det är en bra och stabil genomlysning av vår verksamhet och vi är stolta över resultatet. Vi vill förstås att våra kommuninvånare ska få information om det och känna stolthet över sitt kommunala energibolag, säger Linda Svensson. Kommunikatörerna på Jönköping Energi funderade på hur de på bästa sätt skulle kunna nå ut till invånarna med några viktiga påståenden från klimatbokslutet från 2019 och tog därför fram några kommunikativa budskap som kunde användas i olika medier. Bland annat att kommuninvånarna tillsammans ”undviker utsläpp motsvarande 48 918 varv runt jorden med bil”. – Vi ville trigga i gång tankar hos våra kunder och visa att de som kommuninvånare bidrar till ett klimatsmart samhälle genom att bostäder och andra lokaler värms upp med fjärrvärme. Det är svårt att kommunicera fjärrvärme, det här var ett försök. Vi fick kritik för att budskapet inte var komplett, men hur gör man det på en fasadvepa? Istället för att bara konstatera att Jönköping Energis verksamhet stod för en besparing på 333 267 ton kol