Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö NATTLIV
Nöjesnytt Växjö MÅNADENS PROFIL: NOAH WELCH
Nöjesnytt Växjö HENRIK DORSIN
Nöjesnytt Växjö MAT 2014
Nöjesnytt Växjö JOHAN RHEBORG Från Killinggänget,
via Fredrik i Solsidan och musikalartist i Rock of Ages till hyllad fotograf; Johan Rheborg har med åren blivit en av landets mest mångsidiga, tillika populära underhållare. Nu är han återigen aktuell med sin standupshow Rheborg, som kommer till Konserthuset i Växjö den 26 september. S edan början av 1990-talet, 1992 för att vara exakt, har Johan Rheborg varit en av nyckelfigurerna inom svensk humor och underhållningsindustri. Som medlem i Killinggänget var han med och skapade oräkneliga klassiker och har via tv-program som Parlamentet, Kenny Starfighter, Hjälp och Solsidan utvecklats till en av landets mest populäraste komiker och skådespelare. Men han har också visat en enorm bredd, både på scen och film, inte minst tack vare sina insatser i diverse teaterföreställningar och musikaler. På senare år har han ägnat sig mer och mer åt fotografi, något som han tillsammans med den gamla vapendragaren Henrik Schyffert visade i tv-programmet Alla är fotografer. I februari förra året körde han igång sin första egna turné som ståuppkomiker med föreställningen Rheborg, som är en humoristisk inblick i Johans uppväxt och hur det är att ha fyllt 50 och fortfarande brottas med dåligt självförtroende. Nöjesnytt fick en sällsynt pratstund den upptagne, men sympatiske komikern. Rheborg är ju i grunden en föreställning om dig själv och ditt liv. Hur pass personlig är du egentligen på scen? – Det är självbiografiskt till stor del. Personligt, men inte privat, skulle man kunna säga. Det handlar om både mina föräldrar och min uppväxt och mig själv och mina barn. Jag skojar och reflekterar över sådant som hänt mig och sådant jag lärt mig på resans gång. Ett återkommande ämne är dåligt självförtroende, något du fortfarande lider av till viss del. Eller? – Jo, så är det ju. För min del handlar det om att jag var direkt plågsamt blyg när jag var yngre. På ett väldigt tydligt och konkret 18 | nöjesnytt sätt. Jag hade svårt att tro på mig själv och var alldeles för inställd på att göra andra till lags. Mycket handlade nog om att jag var rädd för att växa upp, vilket jag har förstått är ganska allmängiltigt. Jag var tvungen att ta tag i det och göra grejer som jag aldrig trodde jag skulle våga. Den typen av grejer tar jag upp i föreställningen. Föreställningen har blivit erhört hyllad i pressen, betyder det något för självförtroendet? – Jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde det (skratt). Det är deras jobb att bedöma och då är det ju roligare om de gillar det än att de inte gör det. Men självklart är publikens uppskattning det viktigaste och det märks obehagligt tydligt om en föreställning funkar eller inte. Det har den här gjort, måste jag säga. Du är inte utbildad skådespelare, vad är för-, respektive nackdelarna med det, tycker du? – Jag tror inte det hade passat med min personlighet att gå scenskolan, att få en massa recept på hur man ska göra serverade. Då tror jag att jag hade stagnerat. Nu har jag kört mer på learning by doing, och studerat och lärt mig efterhand av folk jag jobbat med, framför allt mina äldre och mer rutinerade kollegor. Jag minns när jag gjorde min första stora föreställning Hotelliggaren, med bland andra Robert Gustavsson och Suzanne Reuter och upptäckte att de slogs med precis samma våndor och osäkerhet på om det de gjorde vad bra. Men jag lärde mig otroligt mycket och nu skulle jag inte banga för ett klassiskt drama, till exempel. På din Wikipedia-sida står det ”aggressivitet, relationer” under rubriken ämnesområden. Känner du igen dig i det? – Haha, det där skrevs nog för rätt länge sedan, men visst; många av de figurer jag spelat har ju varit rätt arga och mänskliga relationer och tillkortakommanden är nog de ämnen som intresserar mig mest som skådespelare. Du har sagt att alla karaktärer du spelat har någon förlaga någonstans, åtminstone delar av dem. Vem ligger närmast dig själv i personlighet, vem identifierar du dig mest med? – Inte någon av dem. Ingen av dem är jag, även om jag naturligtvis använt delar av mig själv – framför allt då de sämre sidorna – när jag skapat dem. Däremot kanske folk som känner mig ser egenskaper hos mig i de där karaktärerna som inte jag gör. Många av de etablerade standuparna som börjar komma upp i 40-/50-årsåldern verkar göra någon sorts sammanfattning av sina livserfarenheter i sina föreställningar. Är det som en naturlig avstämning när man kommer upp i den åldern? –Ja, det tror jag. Alla ståuppare skriver ju egentligen bara om sig själva, det hör ju till. Det handlar om trovärdighet. Jag kan bara prata om sådant som jag har erfarenhet av, annars ser folk igenom det. Vi blir äldre och då reflekterar man över andra saker än när man var ung. Och så kommer det att hålla på tills vi är pensionärer och sitter där i föreställningen ”Vi på hemmet”. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: LINNEA RHEBORG
Nöjesnytt Växjö SEPTEMBER MOOD
Nöjesnytt Växjö TREND TJEJ
Nöjesnytt Växjö ACCESSOARER TJEJ
Nöjesnytt Växjö TREND KILLE
Nöjesnytt Växjö ACCESSOARER KILLE
Nöjesnytt Växjö VÄXJÖ STREET FASHION
Nöjesnytt Växjö HÖSTENS TRENDER PÅ FORMEX
Nöjesnytt Växjö ISABELLA LÖWENGRIP
Nöjesnytt Växjö VAL 2014
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö CITYLIV
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö TROLLKARLEN FRÅN OZ
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Växjö SERIER
Nöjesnytt Växjö ÅRETS BÄSTA 2014