Advokaten 1
GÄSTKRÖNIKA är en förutsättning och sunda affärer
som skillnad görs. Lagstiftning i detta avseende antas också i allt fler länder. Koden reflekterar detta synsätt och tillgodoser att svenska företag följer med i denna utveckling. Samtidigt stärks förtroendet för svenskt näringsliv som etiskt ansvarstagande. Koden klargör att antikorruptionsarbetet faller på ledningens ansvar. Ansvaret omfattar klar kommunikation i frågan, men även säkerställande av tillräcklig kompetens och resurser sett till identifierade risker. Styrelsen ska också löpande hålla sig informerad om företagets antikorruptionsarbete. Tonen från toppen är fundamental och innebär såväl ord som handling. Företag ska vidare regelbundet genomföra riskanalyser avseende korruption, och utfallet av dessa ska vara styrande för de övriga åtgärderna: interna regler mot korruption, kommunikation och utbildning, system för kontroll av mellanhänder och andra tredjeparter, rapporteringskanaler för misstänkta korruptionsöverträdelser samt verktyg för kontroll och uppföljning. Den exakta utformningen av de olika åtgärderna överlämnas till företagen och behöver anpassas bland annat efter företagets storlek. för det andra har kodens regler om förmåner uppdaterats. En del i detta är en översyn utifrån meddelade domstolsavgöranden, däribland Högsta domstolens tidigare i år meddelade dom om tillåtligheten att bjuda myndighetsföreträdare på sammankomster. Den stora delen har dock bestått i att förtydliga och förenkla skrivningarna samt införa praktiska exempel för att belysa reglernas innebörd. En återkommande kommentar under synpunktsinhämtningen på den tidigare versionen av koden var nämligen att den upplevdes som ”skriven av jurister för jurister”. för det tredje har koden utökats väsentligt om hur mellanhänder ska hanteras utifrån ett korruptionsperspektiv. ADVOKATEN NR 8 • 2020 Det finns idag ett straffrättsligt ansvar genom brottet vårdslös finansiering av mutbrott att göra tillräckliga kontroller av sina mellanhänder så att dessa inte betalar mutor. Men varken förarbeten eller domstolspraxis klargör vad ansvaret innebär, och hur dessa kontroller ska genomföras upplevs av många företag som svårt. I en internationell kontext är det också här som de största korruptionsriskerna finns. OECD har i en nyligen publicerad rapport konstaterat att drygt 80 procent av internationella mutbrott begås genom mellanhänder. Koden uppställer krav på företag att ha ett system för kontroll av mellanhänder. Systemet ska säkerställa att mellanhänder riskbedöms, kontrolleras och utvärderas innan samarbete inleds. Kravställningen kompletteras av konkret stöd för hur de tre stegen ska hanteras. Hantering av mellanhänder, och ens övriga tredjeparter, är dock inte enbart en juridisk fråga. Korruption i leverantörskedjan är till exempel intimt förknippad med risker för överträdelser av mänskliga rättigheter. Koden klargör därför såväl att det ska finnas rutiner för att hantera korruptionsrisker med alla tredjeparter, som att även tredjeparter som inte är mellanhänder bör utvärderas ingående. att motverka korruption är en förutsättning för etiska och sunda affärer. Det är dessutom en kärnfråga för ett hållbart samhälle. Det är samtidigt ett område som upplevs som svårt och där behovet av vägledning är stort. Den uppdaterade koden betonar nu vikten av det aktiva förebyggande arbetet samtidigt som utmaningarna görs mer hanterbara genom praktisk hjälp. Det är ett steg framåt i arbetet mot korruption som vi alla vinner på. Natali Engstam Phalén Generalsekreterare Institutet Mot Mutor 23