Lidhs Tooling #1 2019 1
Betarice Råvik Janzon Internationell Produktchef
på Thule Group K Det dunkar rytmiskt när vi kliver in i presshallen. Vi befinner oss i småländska Hillerstorp. Just precis här, på Thule Group, produceras alla takräcken som säljs i hela världen. Thule Group står mitt i en stor utvecklingsfas. Sedan 2010 har företaget breddat sitt produktsortiment från renodlat bilrelaterade produkter till ett varumärke som riktar sig mot hela outdoorsegmentet. Flera stora projekt rullar parallellt och därför har verkstadschef Joakim Kilén kallat in Lidhs Tooling. anske sluts med outdoor9 inriktningen nu en cirkel, eftersom Thule Groups grundare, Erik Thulin som sann friluftsälskare tog fram den gäddsax som blev företagets start 1942. Flera praktiska egenproducerade plåtprodukter följde och på 1960talet kom Thule Group in på den amerikanska marknaden. Vid den tiden startade också det samarbete med bilindustrin som kännetecknat företaget sedan dess. Idag täcker Thule Groups takräcken 95 procent av alla bilmodeller på marknaden som världens 80 stora biltillverkare producerar. – Bilparken är i ständig förändring, säger Beatrice Råvik Janzon som är produktchef och berättar att de räckessystem som hittills använts lanserades redan 1996. Nästa generation takräcken Med nya krav ökande testkrav, mer fokus på användarvänlighet och bränsleförbrukning/räckvidd har det blivit hög tid för ett skifte och Process for Soluti ons