Kingsize 1
30 år med Snoop Dogg & Dr. Dre scope-chefen Jimmy
Iovine funkade fint och ett nytt skivbolag under dess flagg skapades för Dre. Samlingsalbumet ”Dr. Dre Presents: The Aftermath”, där Dre producerade hälften av låtarna, var ett smakprov och ”2001” var albumet alla väntat på. Singlarna “Still D.R.E.” och “The Next Episode” återförenade Dre med Snoop. “Forgot About Dre”, däremot, fortsatte på banan han påbörjat innan albumet släpptes, det som gjort det alltmer tydligt att Dre var mycket mer än bara en producent. Det andra riktiga albumsläppet på Aftermath var ”The Slim Shady LP” av Eminem, som sålde närmre tio miljoner exemplar globalt. Dre började ses som en visionär tack vare artisterna han kontrakterade och vars karriärer han sedan formade. Över 100 miljoner sålda skivor, spridda över artister som The Game, 50 Cent och Kendrick Lamar men framför allt just Eminem, har gjort Aftermath till ett av tidernas mest framgångsrika skivbolag. Dr. Dres produktionsstil sammansvetsade ett lättillgängligt och mainstream-nära ljudbibliotek med äkthet hämtad från de gator som hiphop baserade sina berättelser på. Den stilens inflytande syns och hörs än idag. Hans kreativa vision och vägledning har följts hela vägen igenom Aftermaths snart 30-åriga historia, från artistval till musikstil till kulturell vikt. Kort efter träffades Dre och Snoop och påbörjade det som skulle bli rapparens debutalbum. De studiosessionerna sådde fröet i producentens hjärna om att skapa hans egen debut som soloartist. Dres ”The Chronic” sålde fem miljoner exemplar i USA. Snoops ”Doggystyle” sålde dubbelt så många världen över. Albumen förvandlade Dre och Snoop till giganter och anses vara två av 90-talets allra viktigaste och allra bästa. Deras distinkta ljudbild introducerade G-Funk för en mycket större och bredare publik och lyfte den amerikanska västkustens hiphop till att bli en dominerande kraft i musikvärlden. 42 KINGSIZE MAGAZINE | NR 6, 2024 FLER SUCCÉER ”The Chronic” och ”Doggystyle” gjorde Dre och Snoop till flaggbärare för Death Row och skivbolaget dominerade rapsfären. Några år senare stängdes det kapitlet av framgångssagan med två separata ekonomiska dispyter med Suge Knight, som resulterade i att Snoop landade hos Master P:s No Limit Records medan Dr. Dre startade eget - något som var otänkbart bara några månader tidigare när Dre producerade “California Love” för bolagets nya stjärna: 2Pac. Samarbetet med InterMillenieskiftet kom med ett musikaliskt skifte för Snoop, vars album mer och mer började reflektera hans mångsidighet och popularitet. När 2010-talet började var Snoop i princip ett hushållsnamn i hela USA till den grad att många knappt mindes hur kontroversiell han var i början av karriären. Hans förmåga att konstant återuppfinna sig själv utan att tappa märkbart i kvalité i det han gör har gjort att hans relevans aldrig riktigt försvinner. Det funkade när han var Snoop Lion och släppte reggae-album, och det funkade när han var Snoopzilla och släppte funk-album, och det funkade till och med när han släppte ett gospel-album. Dre pratade emellertid om sitt tredje album, döpt ”Detox”, för WWW.KINGSIZEMAG.SE