Bumsen 1
LÄSARTIPSET EN BILLIGARE NAVIGATOR ALTERNATIV NAV
IGATORLÖSNING På en GPS-marknad där två märken är dominerande kände Peter Welinder att det borde finnas alternativ. Framförallt billigare alternativ. Läs Peters artikel! TEXT & FOTO: PETER WELINDER I Bumsen 3.17 skriver Peter Currie utmärkta tips och råd om GPS och jag tänkte dela med mig av val av GPS som fungerar ypperligt. På mina första långresor så hade jag en liten Navigon-GPS instoppad i en plastpåse som var fastsatt på styret med kardborreband. Från papperskartor på en kvadratmeter som tog en halv packväska i hopskrynklat läge till detta så var det ett gigantiskt kliv och hela världen öppnade sig på denna lilla 3,5-tumsskärm. Med tiden kände jag att Navigonen hade sina begränsningar även om den gjorde sitt jobb efter bästa förmåga. Instoppad i en plastpåse blev den ganska svårläst och både storlek och upplösning gjorde att jag sökte andra alternativ. Marknaden avsöktes och det fanns i stort sätt bara två att välja på. Garmin Zumo och TomTom Rider. Fina skärmar och de tål både väder och vind. Tyckte fortfarande att de var dyra och skärmarna var små. Kom då att tänka på att jag har min Ipad och att det finns GPS-appar. Hittade appar från Sygic och Copilot. Fastnade dock ganska omgående för CoPilot för visningen vid körning är en dröm i pedagogik. Den är lekande lätt att använda när du ska lägga upp rutter, favoriter, hitta POI och så vidare. Gratis app och du köper de kartor du vill ha. Allt är off-line när du kör. Till Ipaden köpte jag ett vattentätt skal som tätar direkt mot paddans display. Du slipper då en extra plastskiva över displayen och allt ändå helt vattentätt. Då min Ipad inte har inbyggd GPS köpte jag en GPS-puck som läser av GPSsignalerna och skickar dem till Ipaden via Bluetooth. Fungerar klockrent och den har aldrig krånglat fastän GPS-pucken ligger inbäddad i toppboxen bland andra grejor. 40 Har dragit in dubbla USB-uttag i toppboxen så strömförsörjningen är löst. Utan sladd så klarar GPS-pucken fyra timmar. Den har även en egen app som visar allt mästare i metallslöjd för att fixa detta. Med fullt batteri klarar den åtta timmars navigering. Placeringen skymmer inga instrument men radion kan vara lite knölig att komma åt. Nu har jag en GPS som har hästlängder bättre läsbarhet än vanliga GPS:er. Inga små plottriga detaljer som själ tid från uppmärksamheten i trafik. Stort, tydligt som händer i den med satellitsignaler, bluetooth, batteri och en massa annan info för alla tekniknördar. Till min K 1200 LT gjorde jag ett fäste av aluminium. Hängde den under styret så den följer med när jag svänger utan att ta i någonstans. Ett gångjärn på underdelen så jag har full åtkomst till handskfacket. Du behöver inte vara och lättläst. Jag har kört 1 000 mil med Ipaden som GPS och den har levererat hela tiden. Kan inte tänka mig att byta. Kostnaden för att komplettera Ipaden till en fullfjädrad vattentät 9,7 tums GPS ligger på 2 500 kronor vilket är runt halva priset mot en ny Garmin eller TomTom. Dessutom har jag minst en sak mindre att släpa med mig på resorna. Så, vad väntar du på? §