Bumsen 1
INSÄNDARE DÄR MEDLEMMARNA TAR TILL ORDA INSÄNDARS
IDAN Hej! Jag har en F 800 GS -08 som lutar allt mer på sidostödet. Verkstaden hittar inget fel. Stödröret verkar inte böjt, ramen och fästet med bussningar är ok. Möjligen går stödet lite för långt framåt. Då jag har en dålig rygg är det jobbigt att räta upp hojen vid varje start. Cykeln och stödet är inte onormalt belastat. Tacksam för råd. MAGNUS TÖRNER Hej Magnus! Vi lämnar frågan till Ola Strandvad på Bike Göteborg. - Den här typen av motorcyklar rullar ofta där de blir smutsiga och stödet sitter väldigt utsatt. Med smuts i mellan så glappar stöden upp sig lätt. Precis som allt annat så handlar det mycket om att hålla rent och smörja försiktigt med olja kontinuerligt för att undvika slitage. Det är å andra sidan väldigt svårt att svara utan att se den. Men som sagt, det enda raka är nog att byta ut stödet samt bulten som håller det. OLA STRANDVAD Hej! I senaste Bumsen stod det att jag kunde byta adress under Mina sidor men jag har letat runt där men inte kunnat hitta var jag byter adress. MARTIN LINDEBERG Hej Martin! Adressbyte kan du göra i självbetjäningen för MyMembit. Du loggar in i medlemssystemet under fliken Om Klubben - Medlemskap. Mina Sidor är ett annat system skilt från medlemssystemet. Jag som kanslist ser aldrig om någon uppdaterar sina uppgifter där. YVONNE ANDERSSON Hej Henning! Jag läste artikeln i 3.17 om verkstadsfusket. På olika BMW MC-grupper på Facebook har jag sett kommentarer om priserna på service. Någon hade fått betala en bit över 11 000:- för en service och det blev väl lite mer än han hade räknat med. Många lämnar sina hojar på service i Tyskland då servicekostnaderna där inte ens är hälften av vad de är här. Om man till detta får en service som det framgår enligt artikeln, med en riktig genomgång av verkstadschefen och mekanikern, känns det ju som helt klart mer värt pengarna. Jag själv har inte behövt göra någon större service på mina hojar ännu men var inne på Probike i Sollentuna och då frågade kundmottagaren vad jag hade för hoj varpå jag svarade F 700 GS varpå han frågade hur långt den hade gått. Jag svarade att den gått 1 400 mil varpå han säger: ”Ojojoj! Du vet att 2 000-milaservicen kostar skjortan på de här hojarna?” Jag frågar då vad det är som gör den servicen så dyr varpå han säger att ventilspelet ska justeras. Jag frågade aldrig vad servicen skulle gå på, utan blev mest förbannad på inställningen. Har också en K 1200 LT som snart ska ha stora 4 000-milaservicen. Dock kommer jag inte att serva den i Sverige med tanke på vad lite man får för onödigt dyra pengar. För mellanskillnaden får man ju en semesterresa till Tyskland och uppenbarligen en bättre service också. Jag hoppas att artikeln i Bumsen får många att reagera och framförallt att man kanske i fortsättningen även lägger lite fokus på priserna som de svenska verkstäderna har. Probike hade enligt inlägget på Facebook en timkostnad på 1300:- / timme, vilket jag tycker låter högt. Om Bumsen nu börjar ”rota” lite mer i detta kan det börja sätta lite press på verkstäderna att dels snäppa upp sig samt att de kanske också ser över sin prisbild. Vore intressant att se en prisjämförelse på service mellan olika verkstäder i Sverige och även jämföra med några verkstäder i norra Tyskland. Tack för en annars bra tidning som har blivit fräschare sen du tog över! BJÖRN FISCHER Hej Henning! Jag vill bara säga att jag tycker att du har tagit över stafettpinnen med Bumsen med bravur. Med fast men lyhörd hand har du skjutit in ny energi som utstrålar engagemang, kompetens och ett genuint intresse för klubben och dess medlemmar. Jag kan bara föreställa mig hur lurigt det kan vara att göra förändringar i en klubb som är så rik på medlemmar som har väl ingrodda åsikter och inte räds att dryfta dem. Sola dig i beröm en stund till morgonkaffet och fortsätt i samma anda. PATRIK BLOMMASKOG Hej Patrik! Jag blir rörd av dina fina ord. Någon förändring av klubben försöker jag mig inte på men jag inledde till mångas förtret med att inskjuta min åsikt om tidningens namn. Alla eventuella förändringar av tidningens namn är medlemmarnas sak att avgöra - inte min. Dock lät jag uttrycka mina åsikter. HENNING SVEDBERG CB-Parts AB är generalagent för: www.cbparts.se www.adventuremc.se 42 Tyck till du också! Insändare skickas till bumsen@bmwklubben.se MRA Windscreens SW-Motech Bag Connection Highway Hawk Klicbag HAC Products Spaan Global Vision Nonoice Panther Leatherware Kontakta oss för närmaste återförsäljare.