Bumsen 1
BRORSANS BETRAKTELSER ENTUSIASTER, FÖRETAG & STAT
LIGA VERK N är det stod klart, att Årsträffen 2017 skulle hållas i Arjeplog, yppades bekymmer med att ta sig så långt norrut – och någon reguljär motsvarighet till Autozug erbjuds inte i Sverige. Som tur är finns entusiastföreningar – som Stockholm Kultursällskap för Ånga och Järnväg – SKÅJ – vars medlemmar Ingrid och Rolf Ryrholm även är medlemmar i vår klubb. SKÅJ skapade ett klubbtåg, som skulle lastas med hojar och resenärer i Göteborgstrakten tisdagkvällen 27 juni och dagen därpå lasta fler deltagare i Upplands Väsby. Mer om detta på annan plats i tidningen. Det omöjliga möjliggjordes, och intresset blev över förväntan, vilket innebar, att även Bergslagernas Järnvägssällskap med säte i Göteborg ställde upp med såväl personal som ett antal vagnar – plus att ytterligare godsfinkor mobiliserades med kort varsel. SKÅJ hade preliminärt anmält resan till Trafikverket vid årsskiftet och gjort en definitiv anmälan ett par månader senare. Trafikverkets utlovade färdplan senarelades åtskilliga gånger, innan den levererades 9 maj. Då var den planerade ankomsten till Arvidsjaur 29 juni 12.00. 26 juni – dagen före lastning i Göteborg! – kom nya besked! Den nattliga färden på Inlandsbanan fick senareläggas till nästa dag på grund av underhållsarbete! Visste inte Trafikverket det tidigare? Planerad ankomst till Arvidsjaur blev 21.09. Alltså fick ett antal bokade kvällsmåltider på Kraja Camping avbeställas mycket sent! Mot dumhet kämpar gudarna förgäves, vilket övertydligt visades i Vilhelmina. Där skulle vi enligt plan få vänta i cirka två timmar på en norrifrån kommande rälsbuss. FEM MINUTER före planerad avgång meddelades, att rälsbussen var en timma försenad! När den timman gått fick vi veta att rälsbussen bara gick på två 48 Brorsans Bryderier har på Brors egen begäran bytt namn till Brorsans Betraktelser. av fyra motorer och således kunde väntas ankomma först om ytterligare en timma! Alltså hade vi inte behövt stå i Vilhelmina över huvud taget utan kunde ha anlänt till Arvidsjaur vid 17-tiden! Vi kunde ha mött den försenade rälsbussen i Storuman – eller kanske i Sorsele! Detta insåg tågklareraren i Vilhelmina direkt, men hans kollega längre norrut vägrade att rucka på planeringen – och där stod vi. Personalen i restaurangvagnarna provianterade, så att alla fick en god pytt-i-panna till kvällen. Slutresultatet blev, att tåget ankom till Arvidsjaur vid 22.30-tiden. Det verkade betraktas som någon sorts event, för där satt folk och grillade och hälsade välkomna. Urlastning tar sin tid, och de sista hojarna – bland dem min – startades någon timma senare. Klockan i instrumentpanelen visade 00.35, när jag kickade ner sidostödet vid Kraja Campings entré. Skall man se NÅGOT positivt i detta, blir det, att de nio milen till Arjeplog – med solen strax under den grönsvarta, vågiga horisonten mot den ljusa himlen i norr – blev en närmast magisk upplevelse. Min tillfälliga spätta sammanfattade detta med, att den var ”den mest romantiska upplevelse, som hon haft bakom ryggen på någon annan än sin man”. Men jag har svårt att tro, att Trafikverkets agerande hade detta syfte. Kraja Camping hade inte räknat med arbete fram till tvåtiden på natten – men löste uppgiften. Följande kvälls buffé blev tyvärr en bedrövlig tillställning, med EN kö för 400 personer, där man kunde få stå halvannan timma! Men Kraja tog till sig av kritiken, och nästa kväll var förhållandena utmärkta. Logiskt sett borde det av våra skattemedel finansierade Trafikverket ha lagt manken till för att leverera god service. Lika logiskt vore, att entusiastföreningar skulle kunna bli handfallna när utlovade tjänster inte levereras. Det var tvärt om. Trafikverket verkar antingen aktivt ha motarbetat hela projektet – eller helt enkelt inte brytt sig. Ingetdera är något gott betyg åt en ansvarig, statlig myndighet. Den kommersiella anläggningen Kraja Camping löste de akuta problemen under ankomstnatten, levererade en dålig tjänst nästa kväll – och en utmärkt kvällen därpå. Vinstdrivande företag begriper, att de måste lyssna på kunderna och vårda sitt rykte. Medlemmarna i entusiastföreningarna SKÅJ och Bergslagernas Järnvägssällskap lade ner ett enormt arbete på att minimera konsekvenserna av alla de problem, som Trafikverket skapade! All heder åt dem – och särskilt åt Ingrid och Rolf Ryrholm, som koordinerade hela arrangemanget. BROR GÅRDELÖF