Bumsen 1
NICOLAS PETITS RITSTIFT ÄR PÅ GLID O m det är någ
ot som saknas i BMW:s utbud så är det en cruiser. Ända sedan 2005 då R 1200 C togs ur produktion har våra vänner i München snålat på glid och krom men nu har dock Wunderlich tagit modet till sig att rita motorcyklar i kristallkulan. Frilansdesignern Nicolas Petit fick äran att skapa bilder av Wundelichs visioner och den rullande käftsmällen vi ser här har fått en 1600-kubiks boxermotor och får ses som ett tyskt långfinger till Ducati Diavel. Nu får vi ta med i beräkningarna att Wunderlich har god insyn i vad BMW pysslar med om nätterna och att de presenterar denna vision just nu och i pressmeddelandet säger att ”en modell att följa upp R 1200 C har hängt i luften ett tag” får oss att vädra intressant nyhetsluft. Petits illustration är på alla sätt en spännande tolkning av vad för raffinerat muskelmonster som skulle kunna komma från Spandaufabriken. Hojen känns hyggligt fristående från alla tidigare formspråksfamiljerna vi sett inom custom och cruiser även om vi vana BMWhyllare känner igen många detaljer. Även utan loggan på tanken skulle vi kunna säga att det är en BMW. Den kaxiga låga profilen utstrålar ett självförtroende dess 1600-boxer backar upp väl. Hojen skulle platsa lika väl att stå och bara synas på en italiensk piazza som lågvarvsglidande mellan palmerna på Van Nuys Boulevard eller varför inte på en garageuppfart i Kalix. WUNDERLICH.DE Justerbar sadel för de olika roller som skall spelas. Dragracer, cruiser eller för att skjutsa någon du tycker om. 9