Nöjesnytt Växjö 1
SIONERDVD/BLU-RAYRECENSIONERRECENSIONRECENSION EY
E IN THE SKY nnnnn I sin sista film spelar Alan Rickman en brittisk militär som fungerar som länk mellan parlamentet i London och sina amerikanska kollegor. Tillsammans med kenyansk militär planerar de båda västerländska länderna en drönarattack mot islamistiska självmordsbombare i Nairobi. Terroristerna är samlade i ett hus och förbereder sitt dåd. Britter och amerikaner har kameror på plats och bombsiktet inställt. De väntar bara på klartecken från högre ort för att avfyra missilerna, men ordern måste komma snart för tiden håller på att rinna ut. Men ordern kommer aldrig. Det finns nämligen en mängd politiska och juridiska ställningstaganden att göra innan det slutgiltiga beslutet kan tas. Dessutom tillkommer ett moraliskt dilemma när en nioårig flicka hamnar i skottlinjen. Är det rätt att döda ett oskyldigt barn om det kan förhindra en terrorattack? Vilken person med ett normalt hjärta kan ta ett sånt beslut? Filmen kan nästan sägas bestå av en enda lång scen, där man får följa de komplicerade beslutsvägarna som ska leda fram till den avgörande ordern. Varje möjlighet vrids och vänds på för att allt ska gå rätt till, och varje gång man tror att beslutet är taget kommer en ny invändning som kräver en ny lösning. Trots att inte mycket händer ligger stämningen tät från början till slut i denna spännande thriller. BATMAN VS SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE nnnnn Fansen rasade när de fick veta att Ben Affleck skulle ta över rollen som Batman, men såhär i efterhand kan man konstatera att de hade fel, för den gamla träbocken fixar rollen galant och är bäst i hela filmen. Det kan bero på att detta är Batmans film (Superman känns nästan som en bifigur), men även på den mörka, dystra tonen där Bruce Wayne kan gå runt med gråsprängt hår, skäggstubb och surmulen uppsyn. Den svärtade stilen funkar förträffligt och gör att detta i långa stycken är en riktigt bra film. Visserligen lite för lång och ganska seg emellanåt, det ska erkännas. Dessutom känns konflikten mellan de två superhjältarna lite krystad. Inte minst känns Batman som en ganska obalanserad figur som agerar irrationellt. Men det som verkligen drar ned slutbetyget är den överdrivna och fåniga slutstriden när logiken fallerar och filmen går från mörk dystopi till en halvtimme enbart bestående av explosioner och raserade hus. Detta parti tillför inget till historien och hade i princip kunnat skippas helt, eller åtminstone gjorts betydligt bättre. Som helhet ändå en överraskande bra superhjälterulle, även om den till stor del mest känns som en introduktion till en rad kommande DC-filmer. BASTILLE DAY nnnnn Bastille day syftar på Stormningen av bastiljen den 14 juli 1789, vilket blev startskottet för Franska revolutionen och sedermera Frankrikes nationaldag. I denna actionrulle är det dags för det franska folket att ännu en gång resa sig mot makten, men denna gång är det centralbanken i Paris som ska stormas. Anledningen är en terrorattack som lett till trakasserier av muslimer, polisvåld och upplopp. Men som så ofta är inte saker riktigt vad de synes vara. Det upptäcker Briar (Idris Elba), en CIA-agent stationerad i den franska huvudstaden. På egen hand tar han upp jakten på terroristerna och upptäcker att det verkar finnas en konspiration inom den franska poliskåren. Det finns potential till något skapligt här. Elba ser tuff ut, Paris har snygga miljöer och filmen berör aktuella ämnen som terrorism, nationalism och uppiskad stämning med muslimer som syndabockar. Dessvärre håller inte storyn ihop och Briar tar lite för många ologiska beslut för att filmen ska kännas det minsta trovärdig. Resultatet är ingen katastrof, men det borde ha filats en del på manuset om detta skulle ha blivit en film som stannar kvar i minnet efter att popcornen och läsken tagit slut. GRIMSBY nnnnn Sacha Baron Cohen förnyade humorn med "Ali G", "Borat" och Brüno", men kanske har allting sin tid för redan med 2012 års "The Dictator" kändes det som att han hade bränt sitt bästa krut och började upprepa sin humor. Ungefär likadant är det med "Grimsby", där Baron Cohen spelar en brittisk underklasssnubbe med elva ungar, fula polisonger och ett brinnande fotbollsintresse som bor i Tjernobyls engelska vänort där han stoppar raketer i röven när det visas match på den lokala puben. Hans bror är en hemlig superagent och efter 28 år återförenas bröderna och får i uppdrag att rädda världen från ett dödligt virus. Humorn känns grövre, barnsligare och mer underlivsbetonad än någonsin, men även mer politisk. Såväl Fifa som Donald Trump får sig snytingar, om än lite övertydliga. Det är inte jätteroligt hela tiden, men vissa scener är så sjuka, hysteriska och obekväma på det där Baron Cohenskt patenterade sättet att man inte vet var man ska ta vägen. Han kan fortfarande göra humor som de flesta andra komiker inte skulle våga ta i ens med tång. "Grimsby" når som helhet inte upp till samma klass som de tidigare mästerverken men i sina bästa stunder visar Baron Cohen att han fortfarande är en av de största och viktigaste komikerna vi har. 72 | nöjesnytt