Nöjesguiden Malmö 1
kultur och stereotypen av fransmän, men de flesta
tyckte det var kul. På tredje plats över minnen var väl att sitta i Madrid med kollegor och dricka öl och äta den lokala potatisrätten patatas bravas. Du har en förmåga att leka med fördomar eller kanske snarare varje lands kulturkanon, såsom trätofflor i Holland och korvställ i Danmark, hur tänker du kring Sveriges officiella kulturkanon och vad skulle du själv vilja lägga till? – Min köttbulletallrik har absolut irriterat en och annan go person ute i stugorna! Så jag känner att jag redan gjort det. Annars kanske jag får göra något med midsommar? Jag vet inte, jag behöver tips. Ja, du borde göra en riktigt knubbig och rosa midsommarkrans. Det skulle bli… högljutt i vissa led. – Haha, okej. Jag ska fundera på det. Berätta om reaktionerna kring köttbulletallriken. – Min mamma berättade att folk gått bananas i kommentarsfältet på Ikeas svenska Facebook. Stor underhållning! Kan man ana en viss Göteborgs-humor i din design? Hur har din tid i Göteborg och Chalmers format dig? Hur var kulturen på Chalmers till exempel? – Jag är halvgöteborgare och jag lider absolut av göteborgshumor. Det blir värre och värre med åren faktiskt. Men just på Chalmers kämpade jag hårt för att vara 32 NÖJESGUIDEN | NR 9, 2025 så lite Chalmers som det gick. Ingen kortege, gasker eller spex. Din möbeldesign bryter helt med tanken på skandinavisk design som något vitt och stilrent. Du måste ha mött motstånd och ilska från någon i design- och arkitektankdammen i Sverige. – Jag håller tyvärr inte med. Skandinavisk design handlar om enkelhet. Tittar du på mina objekt är de sjukt enkla och är uppbyggda av få enkla element. Så tjocka, chocklila kaffemuggar med spikar på utsidan är traditionell svensk design? – Nja, just de kanske är lite avantgarde. Men min filosofi med enkelhet och få komponenter är ganska traditionell skandinavisk design. Jag skulle inte bli förvånad om du inom några år applicerar din design till arkitektur. Jag ser Barbapappahus framför mig. Vad säger du? Och berätta gärna samtidigt om din syn på Arkitektuppropet och den samtida debatten om svensk arkitektur. – Jag skulle väldigt gärna göra större projekt och då skulle det absolut vara åt det mer experimentella hållet, med en go budget. Jag är så trött på arkitekturupproret, det är så dumt alltihop. Det går inte att bygga som man gjorde för 150 år sedan. Om jag har fått rätt information är Sverige världens dyraste land att bygga i. Det är bra, för det betyder att byggarbetare får rimligt betalt. Men det finns ”JAG ÄR EXTREMT LAT”