Nöjesguiden Malmö 1
”EN MÖBELRELATERAD DÖD HADE VARIT MEST STRATEGISK
T” problem med offentlig upphandling och det är supertråkigt att det blir jävligt fult, som Slussen till exempel, när det väl finns pengar eftersom vi inte har något bra system för arkitekttävlingar och sådant. En riktigt bra byggnad hade antagligen skapat turism och varit bättre i längden, istället för den där muren. Men det är en debatt någon annan får brinna för. Du känns för mig som möbelindustrins Emily Bode. Berätta om ditt förhållande till mode och vilka favoriter du har där. – Det var väldigt snällt sagt. Jag älskar Bode. Jag inspireras mycket av modevärlden. Överlag inspireras jag mer av hur saker presenteras än vad som faktiskt presenteras. Där är modevärlden mycket starkare än möbelbranschen. Vi har sett den geniala köttbullebrickan från din Ikea-kollektion. Berätta om processen med Ikea och hur samarbetet började. – Det började för cirka tre år. Ikea, med Maria O'Brian i spetsen, kontaktade mig angående att designa för deras vinterkollektion. Det kändes halvkul först. Sedan gjorde vi om konceptet lite och det blev toppen! Det har faktiskt varit så kul att jobba med Ikea. Vad är framtidsplanerna för Gustaf Westman? Och dina drömmar? Var hittar vi dig om 30 år!? – Jag tänker att jag ska göra mer produkter och bredda sortimentet. Jag har en liten tanke om att göra ett 34 NÖJESGUIDEN | NR 9, 2025 färgglatt och kul Muji-koncept. Men vi får se, jag kanske ångrar mig. Jag vill också starta fler brands och jobba mer med arkitektur. Vilken egenskap föraktar du mest hos dig själv? – Jag är extremt lat. Läser aldrig böcker och lagar inte mat. Har jag tid över skrollar jag bara på telefonen. Men det kan vara för att jag jobbar med min hobby, så jag känner inte att jag måste ta vara på en ledig kväll. Vilken var den senaste lyxgrejen du unnade dig? – Jag köper väldigt lite saker. Ibland unnar jag mig lite fina hotell men det kan man ju oftast dra på företaget, haha. Så det kanske inte räknas. Jag brukar unna mig mat ute. Jag köpte en Marni-tote också, den kostade på riktigt 900 kronor… Vilken talang önskar du att du hade? – Att kunna betala räkningar vore bra. Hur skulle du vilja dö? – Jag tror att en möbelrelaterad död hade varit mest strategiskt marknadsföringsmässigt. Typ att få en spegel över mig kanske? När är du som lyckligast? Och vem gör dig lyckligast? – När jag sitter på ett kafé med en riktigt dyr kaffe och känner att det är kul att skissa! Och min pojkvän Cade gör mig lycklig såklart.