Omtanke 1
LEDARE För en hållbar jul I skrivande stund råder
Black Week, ett uppfordrande svar på Black Friday att inte bara konsumera extra mycket den dagen utan hela veckan. Som motdrag uppmärksammas också White Monday, som uppmanar till återanvändning. Trots att vi shoppar som aldrig förr och årets julhandel väntas slå alla rekord så finns det ett motstånd hos allt fler till denna överkonsumtion. Behöver vi verkligen fler prylar? Det återvunna plagget är utsett till Årets julklapp 2018. Det speglar intresset för hållbarhet och den ökade oron för klimat och miljö. Även om det har pratats mycket om hållbar konsumtion och miljötänk så var det ändå ett överraskande beslut tycker jag, men glädjande. Det är HUI Research som utser Årets julklapp. Det ska vara en nyhet eller något som fått ett nyväckt intresse under året. Den ska också representera den tid vi lever i och/eller vara en storsäljare. DET ÅTERVUNNA PLAGGET kan vara tillverkat av återvunna material eller second hand. Etiska frågor blir allt viktigare för konsumenterna och jag hoppas att second hand-butikerna får ett uppsving i och med att det här lyfts fram i media. Jag gillar att gå i affärer, det kan jag erkänna, men är inte den som ofta tröttnar på och byter ut saker hemma. Ofta är jag lika nöjd efter lite fönstershopping och en fika på stan. Barnkläder och sällanbruksvaror köper jag gärna på second hand. Det känns så onödigt att köpa längdskidor, pjäxor, skridskor, ridstövlar, ridhjälm och annat till fullpris när de inte slits nämnvärt innan dottern har vuxit ur det eller tappat intresset. Dagens ungdomar är kanske mest etik- och miljömedvetna. De tar ställning och håller fast vid det. Dessutom är det trendigt med second hand. Där kan man ju hitta väskor, skor och kläder som ingen annan har. Det bådar gott för framtiden att ungdomarna tycker att det är självklart att ta ansvar för vår planet och dess människor. Att tillverka kläder och saker av återvunna material blir säkert en nödvändighet i framtiden. WHITE MONDAY LYFTER fram företag som erbjuder delnings- och cirkulära alternativ. Det finns till exempel flera köp- och säljsajter och så har vi till exempel Erikshjälpens shop seconhand.se samt Stockholms stadsmission som dessutom har ett eget klädmärke, Remake, som är kläder tillverkade av insamlat material. K-märkt är en restaurangkedja i Stockholm som arbetar för att minska matsvinnet och fick utmärkelsen Årets Hållbara Krog 2018. Lunchrestaurangen Spill i Malmö lagar mat av grossisternas svinn. Se fler tips på whitemonday.se. Har du förresten sett Maträddarna på SVT där Anne Lundberg och Paul Svensson dyker ned i detta aktuella ämne? Vill du ha tips vad du kan göra så kolla in stoppamatsvinnet.nu och matsvinnet. se. Den senare ger också recept som räddar julen från matsvinn. Jenny Fors Chefredaktör, Tidningen Omtanke Mejla gärna era synpunkter om tidningen och våra ämnen till jenny.fors@svenskamedia.se Tidningen Omtanke ges ut av: Redaktionen Jenny Fors, chefredaktör Tel: 0651-76 04 31 jenny.fors@svenskamedia.se Annika Rådlund, skribent, Tel: 0651-150 50 annika.radlund@svenskamedia.se Tingsgatan 2, 827 32 LJUSDAL Tel: 0651-160 40 info@ssil.se, www.ssil.se Catharina Olsson-Lindh, skribent Tel: 0651-69 90 01 catharina.olsson-lindh@svenskamedia.se Mikael Sagström Ansvarig utgivare Layout Svenska Media Docu AB post@svenskamedia.se www.svenskamedia.se Annonser Patrik Fall, annonssäljare Tel: 0651-69 90 26 patrik.fall@ssil.se Annonskoordinator Karin Bergström Tel: 0651-76 04 04 karin.bergstrom@ssil.se Prenumeration Måndag-fredag 8-10 Tel: 0651-69 90 90 pren@svenskamedia.se Teknisk information Tidningen är TS-kontrollerad. Upplaga: 16 900 ex. Tidningens format: 210x297 mm. Satsyta: 185x270 mm. Upplösning: 300 dpi. Tryck: V-TAB Vimmerby.