Lokaltidningen Kanalen 1
2 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 14 • VECKA 14 • ONSDAG 7 APRIL • 2021 • ÅRG 26 sidan två O Professionella priser m en produkt är gjort för att användas professionellt är den oftast av bättre kvalitet och därmed också dyrare än motsvarande produkt som är gjord för att användas av en amatör. Det säger sig självt att en yrkessnickare ställer betydligt högre krav på sina verktyg än vad jag gör på mina när jag själv ska bygga om altanen. Men ibland kan det ju kännas som att det är dyrt bara för att det ska användas professionellt. Tänkte ta ett exempel på det. Jag har ett litet hjälpmedel som jag ibland använder i mitt dagliga arbete med TV-produktion. Det är egentligen en kombination av en miniräknare och ett tidtagarur, ungefär dubbelt så stor som ett vanligt tidtagarur. Den kan räkna både framlänges och baklänges med timmar, minuter och sekunder. Den förstår att 1,30 plus 40 blir två minuter och tio sekunder och inget annat. Den håller helt enkelt koll på tiden. Den räknar bara tid. Men den är tillverkad för att användas professionellt. Nu har jag i och för sig inte studerat elektronik på högskolenivå men jag antar ändå att min lilla apparat innehåller ungefär samma sorts teknik som en miniräknare som jag kan köpa för under hundralappen, och som då dessutom kan räkna med kvadratrot och procent. Eller ett tidtagarur för ungefär samma peng som kan hantera både mellantider och tusendelar. Jag förstår absolut att det finns saker av både bättre och sämre kvalitet. Men just den här kombinationen av miniräknare och tidtagarur, som alltså bara ska hålla koll på tiden utan varken tiondelar eller procent är framtagen för att användas professionellt. Och då hamnar prislappen på en bra bit över två tusen kronor. Plus moms naturligtvis. Har väldigt svårt att se att inte även prislappen är professionell. När jag häromdagen skulle byta batteri på underverket talade jag naturligtvis inte om att jag tänkte använda den professionellt. Jag mörkade lite. Nu får jag bara hoppas att den fortsätter fungera som den alltid gjort, trots att den med all sannolikhet fått ett batteri som är gjort för amatörer. Vi Insändare, debattartiklar och läsarbilder Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder (fotografens namn måste anges). Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner och göra lättare ändringar i inskickade texter. Maila till debatt@fixmedia.se Hur effektiviserar vi lärandet? är nog många som den senaste tiden har läst om, förbluffats över och upprörts av Skärgårdsstadsskolans besparingskrav, ursäkta effektiviseringskrav, på tre miljoner kronor. Runt om i kommunen behöver även fler skolor spara. Detta är måhända inte så underligt. Om man gör av med mer pengar än vad som budgeterats behöver man dra ned på sina utgifter. Vi har ju också fått ett betryggande svar från kommunstyrelsens ordförande att nedskärningarna, nej effektiviseringarna, inte “får medföra några kvalitetsförsämringar”. Skönt. Alla vårdnadshavare som varit oroliga för att barnens utbildning skulle påverkas negativt av att skolan behöver spara pengar behöver inte vara bekymrade. Lärare och annan personal i skolan som funderat över att arbetssituationen kan bli ohållbar kan sitta lugnt i båten. Det går att ifrågasätta mycket i ovanstående resonemang. Huruvida skolornas budgetar överhuvudtaget är hållbara eller hur det kommer sig att man kan få en hyreshöjning på tre miljoner kronor. Vi skulle dock vilja fokusera på begreppet “effektivisering”. SKÄRGÅRDSSTADSSKOLAN i Österåker. Hur effektiviserar vi egentligen lärandet? Hur effektiviserar vi fostran av barn och unga? Hur effektiviserar vi barns utveckling? I våra skolor finns egentligen bara en budgetpost där vi kan spara mycket pengar – personal. Vi har redan slutat köpa läromedel, vi klipper redan suddgummin i flera delar. Behöver en skola spara pengar, eller “effektivisera”, då sparar man pengar på personal. Personalen på våra skolor är de människor som står för lärandet, fostran och utvecklingen. Hur barFoto: agneta JoHansson nen utvecklas, lär sig och vad de växer upp till bör väl också vara det som visar utbildningens kvalitet? Hur denna kvalitet inte skulle påverkas av ett bortfall av tre miljoner kronor årligen för en enskild skola är för oss en gåta. En gåta som ansvariga politiker gärna får lösa. Skulle det kunna vara så att ett alternativ till “effektivisering” vore att ge skolan tillräckligt med pengar? Lärarnas Riksförbund i Österåker Alliansen saknar sans och balans i debatten ANDERS G JAKOBSSON redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 Krönikorna i lokaltidningen Kanalen är personliga. Åsikterna i texten är skribentens egna och reflekterar inte nödvändigtvis redaktionens. Vi känner stark oro inför det som nu sker inom skolkommunen Österåker. Oron är grundad i beslut och uppdrag som fattas av den styrande alliansen där underlagen är knapphändiga och frågetecknen är fler än svaren. Istället för att möta oron vi och många andra känner genom samtal och söka samsyn i pusslet med försäljningen av Hackstaskolan, nya etableringar och möjlig flytt av gymnasiet, går man till en attack som helt saknar sans och balans. Vi har ett stort behov av förskolor, skolor och nya gymnasieplatser. År efter år har vi påkallat att de planer för utbyggnad av skolor som finns måste kläs i faktiska projekt, tidsättas och budgeteras. I september Din lokaltidning i ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM REPLIK PÅ ALLIANSENS SVAR OM ÖG I KANALEN NR 12 förra var första gången en sådan plan togs för gymnasieskolan. Planen gav Österåkers gymnasium, som redan är överfull, en utökning med 100 nya platser från år 2030 och införandet av ett antal nya yrkesprogram för att klara de förväntade behoven. En osäkerhetsfaktor man pekade på var etableringen av en ny fristående gymnasieskola. Därför skulle en utbyggnad vara flexibel och ha samutnyttjande med till exempel Komvux. Sex månader senare stoppas planen och helt nya alternativ skall snabbt utredas. Vi har ALDRIG påstått att ÖG skall säljas, men att skolan är en bricka i det pussel som alliansen lägger är uppenbart. ÖG använder idag lokaler i gamla Hackstaskolan, och detta måste lösas eftersom alliansen rekommenderat att den skall säljas så Internationella Engelska Skolan kan etablera sig. Vi kommer fortsätta att debattera sakfrågorna om skolorna i vår kommun och kommer som alltid vara ett fullgott alternativ med en progressiv politik för ett starkare och tryggare Österåker. En politik med en bredare och tydligare förankring som andas öppenhet och transparens. Vi kommer även fortsätta att hälsa och säga hej då när vi lämnar sammanträden där vi möter er, även om de flesta av er slutat med det. Ann-Christine Furustrand (S), kommunalråd i opposition Stefan Söderberg VD Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga • Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se TRYCKERI: Pressgrannar AB 2021 TRYCKUPPLAGA: 25.496 ex. DISTRIBUTION: PostNord 23.996 ex. Utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm. Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Ansvarig utgivare stefan.soderberg @fixmedia.se Jesper Almén Redaktionschef jesper.almen @fixmedia.se Ingela Hellqvist Redaktör ingela.hellqvist @fixmedia.se Lena Emmoth Redigerare/Fotograf lena.emmoth @fixmedia.se Jannica Sundkvist Grafisk formgivare jannica.sundkvist @fixmedia.se Lotta Stattin Grafisk formgivare lotta.stattin @fixmedia.se Marie-Anne Borgenengh Annonssäljare marie-anne. borgenengh @fixmedia.se Annelie Landén Annonssäljare annelie.landen @fixmedia.se Lotta Henriksson Ekonomi ekonomi @fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se @lokaltidningenkanalen Privatmarknad & Familj: privat@fixmedia.se Agneta Johansson Reporter agge @akersberga.se Inger Lindegren Reporter redaktionen @fixmedia.se Monique Stalås Hörnsten Reporter redaktionen @fixmedia.se Anders G Jakobsson Reporter redaktionen @fixmedia.se Susanne Scantelbury Reporter redaktionen @fixmedia.se Lina Abrahamsson Reporter redaktionen @fixmedia.se