Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | AVGÅNG 32 204 Jan Kyrk vd Trafi k i
Mälardalen Refl exer och spökjakt Jag reser mycket kollektivt, med både tåg och buss. Korta och långa resor är vardag för mig. Det är inte bara ett praktiskt sätt att resa där man kan utnyttja restiden till annat än att titta på vägen, utan också ett säkert sätt att resa. Denna säkerhet fi nns inte där per automatik, utan är en eff ekt av ett systematiskt arbete i branschen för att undvika olyckor. I detta nummer berättar Claes Tingvall från Trafi kverket att Nollvisionen för oss som åker tåg redan är uppnådd. Och Jan Persson från SJ beskriver hur en tågoperatör förbereder sig för att hantera en svår situation. Trygghet fi nns inte bara i frånvaron av olyckor, utan i minst lika hög grad i att hantera situationer på tågen eller bussarna. Det fi nns många exempel på hur tåg- och bussoperatörer jobbar med dessa frågor, allt från SLs Trygghetscentral, till utbildning för ombordpersonal för att kunna hantera eventuella konfl ikter som uppstår ombord. I takt med att vi går mot höst och vinter ökar det kollektiva resandet. Många ställer bilen eller cykeln när det börjar bli kallt, mörkt och halt på vägarna. På väg till tåget eller bussen gäller det dock att synas. En liten refl ex kan avgöra om du blir påkörd eller inte. Mörker innebär självklart inte bara faror, utan också en omväxling från den ljusa och soliga sommaren. Kanske väljer man Stockholm ghostwalk, en gastkramande spökvandring i Gamla Stan. Liknande arrangemang fi nns även i andra städer. I slutet av oktober är det spökjakt på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, med spöktåg mellan centralstationen och museet. Hösten kan ibland kännas lång. I vår familj tar vi ofta en lördagstur till Stockholm, där aff ärerna i mitt tycke har öppet ”lagom länge”. Därefter äter vi en god middag och kostar även på oss något gott att dricka till, vi åker ju tåg, tryggt och säkert! Trevlig läsning! tillsammans i mälardalen fi nns TiM-ombuden i Mälardalen. Teckna en e-prenumera tion på tim.se/tillsammans. Ansvarig utgivare: Kontaktperson: TiMs korsord fi nns att lösa på tim.se/ korsord. Produktion: Hällsten. Grafi sk form: Tryck: holm. Omslagsbild: Skog. Redaktionsadress: 105 50 Stockholm Kundtjänst: 0771-846 846. Webbplats: www.tim.se För senaste nytt och tävlingar gilla oss på www.facebook.com/ trafi kimalardalen ISSN 2001-9106 Alla reportage resor har gjorts med kollektiv trafi k. Så många ATC-balisgrupper fi nns på järnvägen i Sverige. Baliserna sänder information om kommande bansträcka till passerande tåg och kan till exempel få tåget att nödbromsa. Du kan se dem som gula fyrkantiga platt or mitt emellan rälerna i spåret. Källa: Trafi kverket I TÅGFÖNSTRET Gå ej nära nedfallen tråd Tågen får sin ström från kontaktledningen som hänger över järnvägsspåret. I stolparna fi nns det högspänningsledningar både på sidan och i toppen. Alla ledningar är oisolerade och strömförande. Hemma i vägguttaget är spänningen 230 volt. I järnvägens ledningar är den 16 000 volt. Ibland kan fallande träd och tåg med trasig strömavtagare riva ned kontaktledningen. Gå aldrig nära en nedfallen kontaktledning. Med så höga spänningar som 16 000 volt kan det bli överslag redan när man kommer i närheten. En ljusbåge kan bildas, som kan leda ström via luften. Man behöver alltså inte komma i direktkontakt med ledningen för att få ström i sig. Gävle Tierp Sala TiM på två minuter som reser kollektivt i regionen. tabeller för att uppnå vår vision om gränslösa resor. administrativa gränser hos oss som trafi koperatörer. Laxå Linköping Norrköping Kolmården Nyköping SJ Regionaltåg SL Pendeltåg Upptåget samt TiB-tåg Enköping Köping Frövi Kvicksund Kolbäck Sundbyberg Strängnäs Örebro Örebro S Kumla Vingåker Hallsberg Katrineholm Flen Vagnhärad Södertälje Syd Gnesta Arboga Kungsör Eskilstuna Hälleforsnäs Nykvarn Nynäshamn Läggesta Stockholm Flemingsberg Västerås Bålsta Märsta Arlanda Upplands Väsby Heby Morgongåva Uppsala Knivsta Ransta Fagersta 2