Tillsammans i Mälardalen 1
HALLÅ DÄR! Jan Persson, som ser till att SJ allti
d är redo för det värsta. — Stora olyckor på järnvägen är lyckligtvis mycket sällsynta, men det är en intern SJ-inriktning och ett myndighetskrav att ha en beredskap för stora avvikelser. SJ har en beredskapsorganisation med en stor grupp medarbetare som är specialtränade för ”det som inte får hända”. Om en katastrof skulle inträff a kan vi snabbt börja jobba. Det absolut viktigaste är att hantera mänskliga frågor, att se till att resenärerna och personalen hanteras bra, därefter följer kommunikation och det rent operativa. Hur ofta övar ni? — Vi övar fl era gånger om året. Det är simulerade övningar där vi utsätter gruppen för olika scenarion, de får hitta lösningar och öva i att hantera bekymrade kunder på plats och via telefon. Vid tillfälle övas gruppen även i fullskala – det vill säga med polis och räddningstjänst. Olof Olsson guidar seniorerna bland tidtabeller, tavlor och biljettautomater i Ropsten. — Tydligen fi nns det knappt några sittplatser och man ska stå och hänga i ett snöre. Jag förstår inte hur det ska gå till. Johanna förklarar att de nya vagnarna har en del som är utformad med färre sittplatser och i stället mer plats för rollatorer, barnvagnar och resenärer som står, men att det fi nns sittplatser i närheten. — Om det är fullt ska ni alltid be om att få sitta. De fl esta reser sig upp bara de blir uppmärksammade på att någon behöver platsen. Fler ska vilja åka Under två timmar hinner gänget med två olika bussar, en genomgång av SL:s reskassa, spårvagn och sedan tunnelbana tillbaka till Ropsten där en ledsagare dyker upp och hjälper gänget vidare till busshållplatsen, där de tar bussen tillbaka till Lidingö centrum. — Det är ett givande arbete. Det känns som att vi har viktig information att komma med och det är aldrig några sura miner på de guidade turerna, säger Olof. Framöver vill Johanna och Olof jobba närmare sjukgymnaster och handikappföreningar för att nå ännu fl er blivande kollektivresenärer. — Syftet är att fl er äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna och vilja resa mer med allmän kollektivtrafi k. Målet är fl er resenärer och fl er resor med SL. Det tjänar alla på! Hur går dessa övningar till? — Den senaste stora övningen genomfördes i Magnor mellan Oslo och Karlstad. Scenariot var att ett norskt NSB-tåg och ett SJ-tåg kolliderat med en buss. SJ måste fungera även med den norska räddningstjänsten eftersom vi kör tåg där. I dessa stora övningar är SJ bara en liten del. Ambulanspersonal, sjukvårdspersonal och brandmän tar hand om skadade statister. Vi följer våra rutiner, öppnar anhörigcenter, tar hand om resenärer och personal, informerar och utökar vår pressjour. Att åka tåg är väldigt säkert, varför övar ni så mycket? — Om en katastrof sker ska vi kunna hantera den på bästa sätt. Det är en absolut inriktning vi har inom SJ. Vi är till för våra resenärer och det måste fungera så även i en krissituation. 7