Lokaltidningen Kanalen 1
26 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 18 • VECKA 18 • TISDAG 4 MAJ • 2021 • ÅRG 26 kultur &nöje Vill du veta mer om boken finns den på www.friendy.se där du också hittar Känslosmart och Friendydockorna. TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Offentlig konst i undervisningen Kan man inkludera den offentliga konsten i skolundervisningen? Svaret är ja, med hjälp av den nya handledningen för pedagoger i förskola och skola som Stockholms läns museum lanserar i samarbete med Österåkers kommun. Kan man inkludera den offentliga konsten i skolundervisningen? Svaret är ja, med hjälp av den nya handledningen för pedagoger i förskola och skola som Stockholms läns museum lanserar i samarbete med Österåkers kommun. DEN 24 APRIL höll konstguiden Rebecka Walan från Stockholms länsmuseum (i mitten) en guidning om offentlig konst för lärare och pedagoger. Här vid konstnären May Lindholms verk Vera Vattnare. Foto: aGneta Johansson I BOKEN ”JAG ÄR HÄR” vill Maria-Pia Gottberg få barn att förstå att en känsla bara är en känsla. Foto: priVat Friendys skapare ger ut en barnbok Maria-Pia Gottberg som står bakom känslodockan Friendy har gjort slag i en gammal dröm och skrivit en barnbok. Dockorna kom till för att hjälpa barn att sätta ord på sina känslor. I den nya boken ”Jag är här” spelar känslorna också en viktig roll och givetvis är Friendy med. – Ända sedan jag kom på idén med Friendy har jag velat skriva en barnbok också, att den äntligen är klar nu är galet roligt. I och med pandemin frigjordes tid att jobba med boken. Det är första gången jag skriver för barn och det har varit en väldigt lustfylld process. Jag visste redan innan jag började skriva att det skulle bli en bilderbok och när jag hittade den illustratören Lisa Lanning föll bitarna på plats, säger Maria-Pia. Huvudpersonen är femåriga Tuva. Hon önskar sig en superhjältedocka i födelsedagspresent men får istället en ”vanlig” docka. Tuva blir först både sur och besviken men när dockan börjar prata med henne blir hon nyfiken … Under berättelsens gång inser Tuva att Friendy är en superHJÄLPTE vars superkrafter är känslorna. Och hon får bokstavligen en vän för livet. Tuvas mamma är fin men som många föräldrar idag är hon väldigt uppkopplad. Maria-Pia säger att det kan leda till att barnen känner sig övergivna, att de istället för närvaro och bekräftelse när de söker den vuxnas blick möts av baksidan av en skärm. Men pekpinnar är hon inte mycket för, istället har hon velat skildra mamman med kärlek och empati. Alla gör så gott de kan. Under skrivandets gång har Maria-Pia haft testläsare, både föräldrar och förskollärare, eftersom boken delvis utspelas i förskolan. Covid-19 har dessvärre gjort att hon själv inte har kunnat vara med vid lästillfällena men hon har fått rapporter om att även de yngsta barnen satt stilla och lyssnade och ville få boken uppläst en gång till. – När väl den här pandemin är över skulle jag vilja ha en högläsningsstund på biblioteket. Jag har redan en idé för nästa bok. Jag tänker mig en serie böcker. ”Jag är här” är lite som”Känslosmart”, vuxenboken som jag skrev tillsammans med Anna Eriksson Skarin, fast för barn. – Förhoppningsvis blir läsarna nyfikna och vilja bli vän med sina känslor, precis som Tuva. Jag vill att barn ska förstå att en känsla är bara är en känsla och att man kan välja om man vill låta den bestämma eller inte, säger MariaPia Gottberg. Monique Stalås Hörnsten Den offentliga konsten är en del av vårt kulturarv och speglar demokrati och garna i arbete med olika frågor. – Beskriv själva vad ni ser. yttrandefrihet. För att öka förståelsen hos eleverna om vad det innebär och hur den kan gestaltas, har en ny handledning över sju offentliga konstverk i Åkersberga tagits fram. Den innehåller information om konstnärerna bakom verken samt tips om lektionsupplägg och eget konstskapande för att få nya perspektiv på Österåkers offentliga konst. Förhoppningen är att lärare och pedagoger ska kunna utöka informationen med fler verk på egen hand med hjälp av de metoder och frågeställningar som presenteras i handledningen. Den 24 april guidades inbjudna lärare från kommunens skolor genom den offentliga konsten i Åkersberga centrum av konstguide Rebecka Walan från Stockholms läns museum. – Tanken är att ni ska få igång kreativa tankar samt diskussioner hos eleverna genom olika frågeställningar. Låt dem teckna av någon av skulpturerna, låt dem skriva dikter, berättelser eller beskrivande texter om konstverken, säger Rebecka och sätter deltaVad är det första ni tänker på? Har platsen någon betydelse för konstverket? Vad tror ni konstnären tänkt på och hur skulle du ha gjort? Kultursekreterare, Maria Söderberg, från Österåkers kommuns Kultur- och fritidsförvaltning som varit delaktig i handledningen, berättar att en del av den offentliga konsten i Österåker har QR-märkning, vilket gör att man med hjälp av en smartphone kan få information om de olika konstverken. Utan att avslöja allt för mycket berättar hon även att det snart tillkommer ett nytt konstverk och att det senare i höst sker en invigning av Svenssons David verk ”Lightscape”. Hon tipsar också om att det nu är ett ypperligt tillfälle att komma ut i friska luften och bekanta sig med den offentliga konsten genom att ta promenader eller cykelturer. På kommunens hemsida finns en interaktiv karta att tillgå. Agneta Johansson