Bumsen 1
I slutet av 1950-talet var BWM i en så svår ekono
misk situation att det var mycket nära att de blev uppköpta av Mercedeskoncernen, den nyutvecklade småbilen BMW 700 sålde dock så pass bra att den tillfälligt räddade BMW ur krisen. När företaget åter hade näsan över vattenytan presenterade man 1960 ännu en ny produkt på bilsidan, nämligen mellanklassvagnen BMW 1500 och sedan dess har företaget aldrig behövt bekymra sig om sina finanser, i alla fall vad bilproduktionen gäller. Betydligt värre såg det under lång tid ut på motorcykelsidan men uniformer räddade faktiskt situationen! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML2650962 – Motorcykelproduktionen måste läggas ner, den utgör en fara för hela företagets ekonomi! – Neeej, motorcykeltillverkning har alltid varit BMW:s grundpelare och skall så förbli! Ovanstående konversation är fabricerad men i allra högsta grad mycket trolig för hur det kan ha låtit vid olika avgörande möten inom BMW vid slutet av 1950talet och under 1960-talet. Faktum var nämligen att det existerade två läger, ett mot och ett för fortsatt motorcykelproduktion. Idag kan vi naturligtvis skatta oss lyckliga att mc-nedläggningen inte blev en realitet, faktum i sammanhanget var då att motorcykelförsäljningen började dala och under vissa perioder dessutom ganska kraftigt. 1955 började BMW sälja sin då helt nya modell, Earlsgaffeln! Den stadiga framgaffeln lämpade sig mycket väl för sidvagnsåkarna men gav också långfärdsåkande ensamförare en ny dimension vad gäller komfort, bl.a. den för den tiden långa fjädringsvägen. Allt detta kryddat med den oförskämt höga och världsberömda BMW-kvaliteten gjorde att många uniformsyrken, bl.a. poliser och militärer över hela världen började köra BMW:s Earlsgaffelmodeller och senare skulle det visa sig att det var just denna kundkrets som faktiskt räddade den fortsatta motorcykelproduktionen under ett par kritsiska år under 60-talet. Problemet vid början av 60-talet var inte enbart de överlag lägre försäljningssiffrorna utan även det faktum att de tidigare sidvagnsåkarna i allt större utsträckning hade råd med en liten bil som transportmedel och det allmänna välståndet efter kriget gjorde nu att motorcykeln i allmänhet tappade sitt vardagsbruksintresse. Begreppet fritidshobby var ännu inte uppfunnet vad motorcyklar gällde. Ett tredje faktum var väl också att tyskarna såg konkurrensen från både England och Japan öka och den från 1955 då helt moderna Earlskonstruktionen började man väl också inse hade sett sina bästa dagar. – Bygg en motorcykel som är minst lika hanterbar och har samma väghållning som de engelska maskinerna men behåll BMW-kvaliteten, blev den enkla och klara ordern till motorcykelavdelningen i början av 60-talet. På hösten 1963 var så de första prototyperna färdiga, de som 1969 skulle F.v. Kombiinstrumentet där hastighetsmätare och varvräknare var integrerade tillhör ett av de finaste BMW gjort. Ljus- och körriktningsvisarreglagen hängde med låsbar och vinklades lätt upp. Där hittade man inte bara ett verktygsfack utan också en gedigen originalverktygssats samt en pump och en dekal med de aktue 10 BUMSEN 3 – 2013 BMW R 75/5 – SÄKRADE FÖRETAGETS MC-ÖVERLEVNAD!