Bumsen 1
presenteras som /5-serien. BMW gick i sedvanlig o
rdning grundligt tillväga och bl.a. testade man den nya ramen, bakhjulsupphängningen samt den nya framgaffeln under ett flertal år i s.k. tillförlitlighetstävlingar, både i Tyskland och utomlands, bl.a. under Six Days i Sverige 1966, fortfarande med R 69 S-motorn. Naturligtvis spekulerades det vilt i mcpress världen över om detta bara var tävlingsmaskiner eller om BMW verkligen skulle komma med en ny modell och i så fall när. Man skall också komma ihåg att den seriemässiga /5-framgaffeln fanns att få som alternativ till Earlsgaffeln på de USA-utrustade ”Earlsgafflarna” de sista tre produktionsåren. Engelsmännen behövde de inte bekymra sig så mycket för då de oförtrutet fortsatte med sina kör- och vibrationsglada 500-650 cc stora en- och tvåcylindriga maskiner som absolut inte tålde högvarvskörning och fortsatte läcka olja på sedvanligt vis, japanerna hade däremot ingen riktigt koll på. Den tvåcylindriga Honda CB 450 från 1965, både med överliggande kam och 43 hk vid 8 500 v/m, borde dock ha givit vissa föraningar vad som skulle komma och av denna anledning borde lanseringen 1969 av den fyrcylindriga Honda CB 750 inte direkt chockat och överraskat BMWledningen men det gjorde den och även den övriga mc-världen, just som de själva var i startgroparna för att presentera sin nya /5-serie! – Att lanseringen av Hondas CB 750 krossade den engelska mc-industrin fullständigt har alltid varit den allmänna uppfattningen. – Nej, det gjorde de så bra själva genom att fortsätta producera sin gamla skit och inte utveckla sig, det lär vara den mer logiska orsaken till imperiets fall! Under våren 1969 presenterades i alla fall BMW sin /5-serie men leveranser till kunder fick dröja till hösten. Vad var det då man kunde visa upp för världspressen? Jo en fullständigt modern motorcykel där så gott som allt var nykonstruerat, d från Earlsgaffelserien. Körriktningsvisarhus i putsat aluminium. Kan det bli vackrare? Duplexbromsarna fram, rätt inställda, var faktiskt riktigt bra. Dynan var ella däcktrycken. Bings vakuumförgasare utgjorde blickfånget på R 75-motorn. Mjuk och fin var dess karaktär men den kunde också spurta på ordentligt. BUMSEN 3 – 2013 11