Bumsen 1
Extrapris just idag – en packbox för 17 000 kr! P
recis som en av mina kompisar och klubbmedlemmen Håkan Foto: Michael Johansson. Björsby är vi båda ägare till en R 1200 GS av årsmodell 2008. Vi har båda de senaste åren drabbats av samma fenomen vid säsongens inledning, nämligen ett lätt oljedropp lokaliserat vid de nedre regionerna av koppling/växellåda. När andra eller tredje svängen efter vinteridet utförts har fenomenet i det närmaste dock upphört. Tyvärr är evighetsmaskinen ännu ej uppfunnen, vissa hävdar att detta dock gäller BMW:s motorcyklar, och därför kan även dessa drabbas av reparationer av olika slag men inte trodde vi att ett byte av en packbox skulle innebära en faktura på 17 000 kr! Då vi båda hade en längre försommarsväng inplanerad så ville vi inte ge oss ut på denna utan att åtgärda saken. Vi bor båda norr om huvudstaden och därför kontaktades ProBike i Sollentuna samt försäkringsbolaget if, vars villkor för maskinskada omfattar maximalt sex år gammal hoj/10 000 mil. Efter en okomplicerad kontakt med if var man försedd med ett skadenummer som överlämnades till ProBike, därefter bokades verkstadsbesöket in. Inga konstigheter, men visst blev man förundrad när fakturan slutade på ca 17 000 kr, där själva packboxen stod för ett belopp på c:a 150 kr! Förklaringen ligger i att hela bakdelen med sving o.s.v. måste rivas för att komma åt att demontera växellådan. Därefter blottar sig den läckande packboxen, den som skall täta runt balansaxeln som sitter placerad under vevaxeln. Då motorolja också kan finnas på lamellerna byter man samtidigt hela eller delar av kopplingspaketet. Sedan skall allt återmonteras och här handlar det med andra ord om att stora delar av fakturan omfattar arbetskostnader. Nästa steg är självrisken. Håkan fick punga ut med 3 000 kr medan jag själv slapp den biten, helt enkelt på grund av det självriskkonto som byggts upp under årens lopp, jag har ett flertal försäkringar hos if. Hade vi däremot ägt en importerad cykel hade självrisken av någon anledning hamnat på 6 000 kr. – Vad fasen har du gjort med kopplingspaketet, det var ju delvis ytligt rostangripet, frågade mekaniker Michael mig när jag hämtade ut GS:n från verkstaden, samtidigt som han visade mig bilderna. – Inget särskilt. Kör alltid en kort sväng efter tvätt och hojen har alltid förvarats i varmgarage, blev mitt svar. – Men vad har ni gjort med min hoj, den är ju alldeles ren, frågade jag. – Vi tvättar alltid av hojen efter ett verkstadsbesök, fick jag till svar som den naturligaste saken i världen! Vad kan man då lära av denna lilla historia? Efter 90 års motorcykelproduktion borde BMW ha lärt sig hur en tät packbox skall konstrueras och att service mot kund i detta fall från if och ProBike inte innebär något övrigt att önska! Hagen Hopp ML 2650962 16 BUMSEN 3 – 2013