DMH 1
REPORTAGE DET MOBILA KONTORET UPPFÖLJNING KANONAD
EN SMARTDOK Kanonaden Entreprenads maskinister använder SmartDok för att rapportera sin maskintid i samband med tidredovisningen, och kan även lämna in serviceprotokoll. I VÅR ARTIKELSERIE ”DET MOBILA KONTORET” DÄR VI TITTAR NÄRMARE PÅ DIGITALA AFFÄRSPLATTFORMAR FÖR TJÄNSTER SOM TIDRAPPORTERING, FAKTURERING OCH PROJEKTERING HAR VI DEN HÄR GÅNGEN LANDAT HOS ANLÄGGNINGSFÖRETAGET KANONADEN ENTREPRENAD AB MED HUVUDKONTOR I NÄSSJÖ, SOM SEDAN 2013 ANVÄNDER PLATTFORMEN SMARTDOK. TEXT : DAVID LILJEFORS FOTO: LASSE SØRNES PRECIS SOM FÖR de flesta företag i bygg- och anläggningsbranschen var sysslor som tidrapportering, insamling av faktureringsunderlag och hantering av serviceprotokoll långt in på 2010-talet ett i högsta grad manuellt och tidsödande arbete för Kanonaden Entreprenad – ett arbete som till DEN MODERNA HANTVERKAREN 2 2019 26 största del gjordes på papper samt på veckobasis, och tog flera heltidstjänster i anspråk. Kanonaden Entreprenad AB grundades 2003, och har förutom traditionella anläggningsarbeten specialiserat sig på markarbeten vid utbyggnad av energianläggningar, exempelvis fjärrvärme, kabelförläggning samt vind- och kraftvärmeverk. Utöver huvudkontoret i Nässjö har Kanonaden även kontor i Tranås, Västervik och Kalmar. 2017 köptes 70 procent av aktierna av norska AF-gruppen. Sedan dess har verksamheten även expanderat med kontor i Mälardalen och Borås, och nu har man siktet inställt på Göteborg. – Vi är en väldigt mobil organisation, med anställda utspridda på projekt över hela Sverige, säger Kanonadens HR-chef Sarah Hektor. Vi är stolta över att ha alla kompetenser samlade inom företaget … chaufförer, maskinförare, projektörer, ingenjörer med flera, men det skapar också unika utmaningar, inte minst när det kommer till administration. Vilka var de största problemen med den manuella hanteringen? – Det var tidskrävande att fylla i och posta lappar till kontoret varje vecka, och sedan sammanställa dem, säger Sarah. Och att påminna alla om att lapparna skulle in. Och det fanns egentligen ingen felmarginal om lappar kom på vift. Nu lägger våra anställda in underlagen varje dag. Vi har tillgång till dem direkt och kan redan efter arbetsdagens slut göra uppföljningar av projekten. Varför föll valet på just SmartDok? – Det är ett användarvänligt system, framför allt. Personalen ute på VS Mobil organisation och anställda över hela Sverige ställer unika krav på administration