ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2018 anpassad
e flygtrafiktjänster över hela landet vilket är en förutsättning för den tillgänglighet flyget ger. Till hänsynsmålet – som handlar om säkerhet, miljö och hälsa – bidrar LFV genom att erbjuda säkra flygtrafiktjänster där största möjliga miljöhänsyn tas. LFVs flygsäkerhetsarbete är uppbyggt för att LFV inte ska bidra till att någon dödas eller skadas allvarligt. Genom att optimera flygvägar och trafikflöden bidrar LFV till att minska flygets miljöpåverkan. LFV spelar en aktiv roll i det arbete som pågår för att utveckla det europeiska flygtrafiktjänstsystemet så att den långsiktigt växande flygtrafiken ska kunna hanteras samtidigt som målen om ökad flygsäkerhet, reducerade enhetskostnader och minskad miljöpåverkan ska kunna uppnås. LFV har fortsatt bedrivit en aktiv forsknings- och innovationsverksamhet i syfte att utveckla ny teknik av betydelse för verksamheten och bidrar därmed till att långsiktiga mål avseende säkerhet, effektivitet och miljöanpassning kan uppnås. INVESTERINGAR I INFRASTRUKTUR För att säkerställa en tillräcklig kapacitet och hög flygsäkerhet genomför LFV fortsatt omfattande investeringar i infrastruktur, såväl i system som i tekniska anläggningar för den operativa driften. Gemensamma satsningar inom COOPANS COOPANS (Cooperation between ANS Providers) är ett samarbete mellan de sex leverantörerna av flygtrafiktjänster i Sverige, Danmark, Irland, Österrike, Portugal och Kroatien, som alla har samma system och utrustning för flygtrafikledning. Gemensam kravställning och utveckling säkerställer effektiva lösningar och kostnadseffektivitet. Flygtrafikledningssystemet TopSky utvecklas fortlöpande, med förbättrad funktionalitet samt implementering av nya EU-krav. Under 2018 driftsattes en uppgradering av hårdvaran och funktionella förbättringar. Under året tecknades fem nya kontrakt med Thales, som är leverantör av TopSky; underhållskontrakt med en löptid på två år som avser ett COOPANS- gemensamt underhåll och kontrakt som avser operativa förbättringar för att kunna höja kapaciteten, ny nätverksutrustning samt implementeringen av det nya färdplansystemet tillsammans med Thales. Ett projekt som LFV drivit tillsammans med franska flygtrafiktjänstleverantören DSNA, avslutades under året. COOPANS beslutade att fortsatt samarbete kring utveckling och harmonisering av ATM-system ska ske tillsammans med Thales. Under året inleddes ett nytt projekt i COOPANS regi där syftet är att etablera en första version av SWIM, det nya tjänstebaserade systemet för informationsspridning mellan alla aktörer inom flygtrafikområdet. Projektet finansieras av INEA med SESAR Deployment Manager som koordinerande organ och löper fram till och med kvartal 2 2023. Radarstationer moderniseras LFV genomför omfattande investeringar för utbyte och modernisering av radarstationer. I de nya systemen införs stöd för Mode S, som används för att identifiera luftfartyg, ett legalt krav som träder i kraft 2020. Under året har ytterligare ett par geografiska områden driftsatts med WAM-täckning. WAM är en övervakningssensor med vars hjälp ett flygplans position bestäms via triangulering. Tekniken har en högre noggrannhet än traditionell radar. Under 2018 har det påbörjats investering i övervakningsinfrastrukturen runt Stockholmsområdet. Detta för att möjliggöra fler bostäder i Stockholmsområdet samt skapa primärradartäckning över internationellt vatten. LFV har föregående år erhållit anslagsmedel för finansiering av detta. Fortsatt ökad robusthet i kommunikation Inom kommunikationsområdet har LFV under året slutfört en flerårig investering för att uppfylla ett regulativt krav om effektivare nyttjande av det begränsade spektrat för luftfartsradio samt förstärkt robusthet i kommunikationsnätet mellan kontrollcentralerna. Talkommunikationssystem i såväl kontrollcentraler som torn och terminalkontroller moderniseras löpande. Kontinuitet mellan kontrollcentralerna Projektet bygger upp en kontinuitetsförmåga, operativt och tekniskt, så att flygtrafikledningstjänsten kan bedrivas från den andra kontrollcentralen i händelse av bortfall av en kontrollcentral. Kontinuitetsprojektet drivs med hög prioritet och i samverkan med andra infrastrukturinvesteringar. LFV spelar en aktiv roll i det arbete som pågår för att utveckla det europeiska flygtrafiktjänstsystemet så att den långsiktigt växande flygtrafiken ska kunna hanteras. Samtidigt ska målen om ökad flygsäkerhet, reducerade enhetskostnader och minskad miljöpåverkan kunna uppnås. 31 Å
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar