Loading...
ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2018 OBEMANNA
T FL Y G I L UFTRUMMET LFVs enhet Forskning och innovation driver två UTM-projekt tillsammans med Linköpings universitet; UTM 50 och UTM OK. UTM står för Unmanned Aerial System Traffic Management eller flygtrafikledning för obemannade luftfartyg. UTM 50 syftar till att visualisera framtida obemannad flygtrafik och med det bedriva studier av flygtrafikledning, reglering och tjänster. Detta för att skapa förutsättningar för övervakningstjänster och för ett säkert luftrum. UTM OK är ett forskningsprojekt som tar sikte på frågeställningen om luftrumskapacitet. Projektet kommet att utveckla grundläggande koncept för ruttplanering av drönare, det vill säga algoritmer i relation till nödvändig infrastruktur för att systemet ska fungera i praktiken, samt utforma matematiska modeller och algoritmer för att uppskatta mängden trafik som säkert kan inrymmas. UTM OK är grunden för ett automatiserat ruttplaneringssystem för tilldelning och uppföljning av luftrumsutnyttjande. A UTOMATISERINGENS UTMANINGAR En utmaning med automatiseringen har länge varit att människan får en försvagad förmåga att förstå uppkomna kritiska lägen (som automatiseringen har skapat), och att operatören dessutom får en försvagad förmåga att förstå vad automatiseringens lägesbedömningar (till exempel varningar) eller handlingsförslag baseras på. De nya gränssnitten som eftersträvas ska ge människan möjlighet att förstå orsakerna till uppkomna situationer och möjlighet att återta kontrollen. Med begreppet ”reskilling” menar vi generellt förmågan att lära om, när nya system med högre grad av automatisering och specifikt att stärka lärande om hur automatiseringen fungerar. Det kan gälla helt ny automatisering, eller automatisering som uppdaterats så att den fungerar på ett nytt och för operatören oväntat sätt. Forskningen syftar till att ta fram visualiseringstekniker för att skapa kompetensstärkande system och hur de kan integreras i automatiserade realtidssystem. Projektet startade 2016 och pågår fram till 2021. Det är ett gemensamt projekt med Linköpings universitet, Sjöfartsverket och Trafikverket. 39 Å
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar