STT 1
14 Tidningen om tidningen - bilaga som medföljer
STT Vecka 9 onsdag 26 februari 2014 Thomas Josefsson är en av Stemas duktiga montörer som här folierar bilar i STT:s bilhall. FOTO: MATHIAS BÅNG Stema - STT:s ”hantverkare” SAMARBETE Stema specialtryck AB är Reklambyrån STT:s högra hand när det gäller proffsiga dekaler, skyltar och annat reklammaterial. Samarbetet sträcker sig långt tillbaka i tiden, drygt tretton år närmare bestämt. – Vi började jobba med STT strax efter att tidningen flyttat till Tranemo. På den tiden hette vi Skylt, text och design och det var jag och Ken Berggren som drev företaget, berättar Johnny Adam. För drygt två år sedan gick Skylt, text och design samman med Stema, där Johnny och Ken blev delägare. Stemas specialområde, som är screen, transfer och digitaltryck, matchade fint. – I och med samgåendet breddade vi vårt verksamhetsområde, blev mera konkurrenskraftiga och fick ett ännu mer intensivt samarbete med STT. Vad är det då som Stema gör för Reklambyrån STT? – Allt vad som gäller skyltar och dekaler, mycket bildekor och fönsterdekor för butiker, dekaler, storformatssvepor, mässmaterial, ja allt tänkbart som har med reklammaterial att göra. Man kan säga att vi är STT:s verkstad, STT kreerar och vi är hantverkarna. Johnny berättar att det som ökat mest på senare tid är bildekoren. – Numera har vi vikt varje torsdag för jobb i STT:s bilhall. Det är bara om det är stora bilar, komplicerade arbeten eller om det är mera praktiskt för kunden, som vi gör biljobben hos oss i Borås. Att jobba i en nära relation ger resultat, menar Johnny. – Vi har ett otroligt bra samarbete och jobbar väldigt intimt ihop. Vi på Stema är med i ett tidigt skede och så snart det är något utöver det vanliga, kontaktas vi innan STT lovar kunden något och då blir vi har roligt engagerar vi oss och känner samma engagemang i både stora och små uppdrag. Det funkar helt enkelt skitbra! Det funkar helt enkelt skitbra! JOHNNY ADAM det rätt från början. Att ha en bra dialog är bra för alla och felnivån minimeras. Johnny betonar också glädjen i samarbetet. – Vi tycker det är kul att jobba tillsammans och när De flesta branscher lever med en allt snabbare utveckling. Hur ser det ut för reklambranschen och Stema? – Visst händer det mycket rent tekniskt och man kan väl säga att vi går mot allt större och färgrikare produkter. Nu folierar vi ofta hela bilarna, istället för bara en logga, för att nämna ett exempel. Kvalitén och hållbarheten blir också allt bättre, medan kostnaden är densamma. Vi får bättre och snabbare utrustning men kan behålla samma pris. Fasadskyltar med led-belysning är ett annat område, där kan man säga att framtiden redan är här. För fem år sedan var led-skyltar sällan ett alternativ, de var för dyra, men nu är de billigare än neon. Det nära samarbetet mellan STT och Stema gör att båda utvecklas tillsammans, vilket Johnny menar, ger unika möjligheter för framtiden. ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com Samarbetspartner i trycksaker. Din kompletta leverantör av arbetskläder. Nu även eget tvätteri! Alängsgatan 2 - Ulricehamn 0321-266 00