STT 1
Tidningen om tidningen - bilaga som medföljer STT
Vecka 9 onsdag 26 februari 2014 Sune Strand lutar sig tillbaks på STT:s första kontor hemma i källaren på Hagagatan 22 i Länghem. Första numret av tidningen som numera heter STT Svenljunga Tranemo Ulricehamn. Mathias Bång blev delägare i STT 2001, men var även med när det begav sig i källaren i Länghem. Sune blickar tillbaks TILLBAKABLICK När jag tänker tillbaks till starten av denna tidning för 23 år sedan är det knappt jag förstår hur jag och min fru Lena vågade ta steget att bli egna företagare. Men typiskt nog gjorde vi det i ett läge i livet då vi inte hade så mycket att förlora. Vi båda hade varit anställda på ett företag som gått i konkurs och fick möjlighet att starta eget med hjälp av starta-eget-bidrag. Vi hade en idé om att sälja trycksaker och sedan lägga ut det till passande tryckeri. Men de sex månaderna med starta-eget-bidrag gick ruggigt fort och vi insåg att vi var tvungen att utveckla företaget med mer återkommande kunder. Kanske kunde en annonsfinansierad lokal tidning vara ett alternativ? Men det fanns redan en gratistidning, Kindbladet som funnits i över 20 år! ! Ja tankarna var många och det slutliga beslutet satt långt inne ända tills pusselbitarna började falla på plats. Under våren 1992 fick vi kontakt med Svenljunga IK som undrade om vi kunde göra en tidning i samband med deras sommarmarkNär, var, hur? 1992 (9/12) Första numret av månadstidningen Svenljunga Tidning utkommer. Tidningnen produceras av Strand Reklam som ägs av Lena och Sune Strand. Trycks gör den på Tryckerigården i Bollebygd. 1993 (6/7) Svenljunga Tidning innehåller från och med nu även Tranemo Tidning. Två tidningar i en. På framsidan Svenljunga Tidning och ”vrid och vänd” till baksidan så återfinns Tranemo Tidning. 1994 (19/1) Premiär för STT, Svenljunga & Tranemo Tidning. Således upphör ”vrid och vänd”. Från och med nu utkommer tidningen var 14:e dag. 1994 (3/8) Nu blir STT veckotidning. 1994 (19/10) STT får en ny loggo med kartan över spridningsområdet i bakgrunden. Internt kallas den ”elefanten”. 1994 (31/12) STT köper konkurrenten Kindsbladet och blir ensam gratistidning i spridningsområdet. Tidningen byter även utgivningsdag från onsdag till torsdag. 1998 ISDN installeras så att de färdiga sidorna kan skickas via telenätet till tryckeriet. 1999 (1/1) Verksamheten flyttar från Länghem till nuvarande adress, Hantverksgatan 6 i Tranemo. 2000 (oktober) Vi byter tryckleverantör till Smålänningens tryckeri i Ljungby. 2001 Mathias Bång blir ny delägare av STT tillsammans med Sune Strand. 2003 Verksamheten breddas med STT Markandsföring & Reklam som Mathias Bång blir ansvarig för. 2003 Mathias och Sune utses till Årets Företagare 2003 i Tranemo kommun. Utmärkelsen löd: För att driva ett företag som framgångsrikt marknadsför vår bygd genom STT, men också genom att företaget driver en reklambyrå. Genom sitt sätt att arbeta har de skapat en mycket god informationskanal och hjälper till att belysa bygden på ett positivt sätt. 2004 Premiär för STT i bläddervänligt format på webben. Gratis även där! 2004 (november) Tryckeribyte på nytt! Tabloidtryck i Norrtälje erbjuder möjlighet till 4-färgstryck på samtliga tidningssidor. 2006 Upplagan utökas med utdelning även till alla företag i Ulricehamns kommun. 2006 (april) STT börjar tryckas hos V-TAB i Södertälje, som ingår i samma koncern som tidigare leverantör. Ny press med högre kvalité och något kortare leveranser. 2007 STT utökar med stornummer vid månadsslut som innebär att även alla hushåll i Ulricehamns kommun får tidningen. 2007 (september) Bold / BTT på Viared i Borås blir ny och mycket nära tryckleverantör. 2008 (28/2) Tidningen byter namn till STT Svenljunga Tranemo Ulricehamn och blir heltäckande till alla hushåll och kontor i de tre kommunerna varje vecka. 2008 (11/4) STT öppnar lokalkontor på Bogesundsgatan 12 i Ulricehamn. 2011 (1/1) Mediekoncernen Gota Media köper STT som drivs vidare med samma inriktning och ledning. 2013 (8/8) Begränsar upplagan i Ulricehamns kommun till ett stornummer per månad. 2014 (8/1) Byter utgivningsdag till onsdagar. 2014 STT blir en av fyra tidningar i det nystartade gratistidningsbolaget Markbladet AB. Bolaget ägs till 65% av Matz Hammarström & söner AB och 35% av tidningskoncernen Gota Media AB. Övriga tidningar i bolaget är Markbladet, Annonsmarkna´n (Bollebygd med omnejd) och Götene Tidning. nad. Kindbladet hade nämligen ett lägre uppehåll varje sommar och SIK samt de lokala affärsmännen behövde marknadsföra marknaden. Självklart antog vi utmaningen och gjorde en ”fullmatad” tidning på hela åtta sidor. Mestadels annonser men med ett reportage och en frågespalt. Både SIK och köpmännen var nöjda och tyckte det var trevligt med de redaktionella inslagen, något man inte var bortskämda med från Kindbladet. Inför höstmarknaden samma år fick vi förtroendet att göra en tidning på nytt, trots att Kindbladet kom ut i vanlig ordning. Denna gång fick vi ihop 12 sidor och ökade på med ytterligare två reportage. Kanske jag inte skall ta ordet succé i min mun, men alla inblandade inklusive läsarna signalerade stort tycke för marknadstidningen. Jag vill påstå att detta var en stor anledning till att vi vågade ta steget att starta det som idag är gratistidningen STT. Jag vill här och nu skicka en tacksamhetens tanke till Svenljunga IK och deras kanslist Janne Ingmarsson för att ni trodde på oss och hjälpte oss att bygga upp ett nätverk för vår verksamhet. Utan er hade det aldrig blivit någon STT! Nåväl, i december 1992 kom så det första numret av STT ut, eller så kliar jag dig”. ”SIK samt de lokala Svenljunga Tidning som den först hette. På första sidan var det en bild på en tomte som tittade fram bakom en dörr. ”Vem är tomten?” löd rubriken. Bakom skägget återfanns en skäggprydd man som de flesta Svenljungabor säkert minns med värme. Nämligen Björn ”Bagare” Bäckström. Vi hade anlitat fotograf Kurt Sjöblom för att få en riktigt proffsig bild och Kurt tackade i sin tur med att bli en stadig annonsör i tidningen. För det fungerade lite som Kurt uttryckte det; ”kliar du mig på ryggen I min första krönika skrev jag bland annat; ”vi tror på framtiden, därför satsar vi på en ny tidning. Den skall med en lagom mix av artiklar och annonser bli en trevlig läsning för hushållen. Vår målsättning är att lämna utrymme för artiklar och reportage som berör den vanliga människan i vår bygd.” Tja, affärsmännen behövde marknadsföra marknaden” SUNE STRAND kanske lite naivt skrivet men i stort sett står jag för ordvalet och tankarna än i dag. I första numret skrev vi även om det stundande ”Nattöppet” kring lucia i Svenljunga, Börje Axelsson på Axving konstaterade att ”konkurrens skapar kvalité” och lärarna Sten Lennemo och Jan Manfred gjorde sin fjärde hjälpresa med elever från Mogaskolan till Rumänien. Ett annat reportage handlade om det nystartade företaget Svenljunga Rostskyddscenter. Ingolf Carlsson, som fortfarande driver företaget, påpekar än i dag att detta var startskottet för samarbetet med STT och att han är den ende som annonserat i samtliga nummer av STT genom åren. Och jag tror banne mig att det stämmer. Att lyfta ungdomars kreativitet var viktigt för oss redan från början. Vi hade ett samarbete med svenskläraren Ingegerd Barsenholt. Tillsammans med henne presenterade vi ”Mixade karameller” från Mogaskolan. När vi efter ett halvår även blev ”Tranemo Tidning” började tidningen växa rejält. Schnitzelkungen från värdshuset i Limmared, Roy Axelsson, drev vid tillfället två matbutiker, Matbörsen i Tranemo och Kinds Matmarknad i Svenljunga. Ulf Åberg annonserade redan då om ”Nöjesbussen” och Cykelaffären i Ambjörnarp firade 80 år (1993). I Tranemo återfanns butiker som Handarbetshörnan, Bodegan, Jannes Skomakeri, Skocompaniet, Tygrullen, Lennarts Ur & Guld, L-O Sjögren och Ateljé Eternell för att nämna några av de som inte längre finns kvar. Även i Länghem blomstrade det. I Brunkehuset hade Källarboden, Trasdockan och Gott & Blandat etablerat sig. Längst Storgatan i Limmared fanns också en hel del butiker som är ett minne blott. Lidhs Skor, Linnéas Hemslöjd, Öjler Musik och Geos hörde till dem. Den 28 februari 2008 kom så det första numret då STT även nådde alla hushåll i Ulricehamns kommun. En stor händelse för oss samtidigt som vi fick lära känna många nya annonsörer, och läsare också för den delen. För mig personligen blev det lite som att börja om från början. I Ulricehamn kunde vi inte leva på gamla meriter utan här fick vi återigen bevisa att vi ville de lokala näringsidkarna det bästa. Sammanfattningsvis kan jag säga, att även om det har varit intensiva år med välfylld almanacka så skulle jag inte vilja ha en dag ogjord här på STT. För idag har vi så många kunder och läsare som uppskattar det vi gör. Dessutom har många av er blivit mina vänner. Hur många är det som får uppleva något sådant via sitt arbete? Tack för ert mångåriga förtroende! SUNE STRAND sune@stthuset.com